In een verbluffende vertoning van snelheid en behendigheid heeft Max Verstappen, de Nederlandse Formule 1-sensatie, wederom de pole position veroverd tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Japan. Met een voorsprong van meer dan een halve seconde liet hij de concurrentie, waaronder Oscar Piastri van McLaren en Lando Norris, ver achter zich. Terugkeer naar de Top
Na een teleurstellende race in Singapore, waar critici twijfelden aan de snelheid van de
Red Bull vanwege "nieuwe technische regels", heeft Verstappen op indrukwekkende wijze laten zien dat hij nog steeds veruit de snelste is. Sterker nog, het gat met de rest lijkt groter dan ooit. Dit geweldige resultaat in Suzuka bewijst dat de geruchten ongegrond waren en dat Verstappen en Red Bull terug zijn aan de top.
McLaren
McLaren had een heel goede dag, met een tweede en derde plek in de kwalificatie. Opvallend was daarbij het feit dat Oscar Piastri net wat sneller was dan Lando Norris. Door deze prestatie is het voor het eerst in zijn carriere (die dit jaar trouwens ook nog maar begon) dat Piastri van de voorste rij aan een Formule 1 Grand Prix mag beginnen. Daarmee is hij de vierde Australiër die deze mooie startpositie veroverd heeft in de geschiedenis van deze tak van de
autosport.
Mercedes
Hoewel McLaren tweede en derde werd in de kwalificatie, wat een prima prestatie is voor dat team, was het nieuws voor Mercedes veel negatiever. Zij moesten namelijk alle coureurs van Red Bull, McLaren én Ferrari voor zich laten. Uiteindelijk moest Lewis Hamilton genoegen nemen met een zevende plek in de kwalificatie. George Russell boekte de achtste tijd.
En daar is alles nog niet eens mee gezegd. Want de achterstand ten opzichte van Verstappen was gigantisch. Hamilton verloor iets meer dan een seconde, Russell verloor nóg eens drie tienden op Hamilton. Het zijn tijden waar ze bij Mercedes ongetwijfeld hoofdpijn van krijgen.
Perez Teleurstellend
Het enige smetje op de prestatie van Red Bull was de teleurstellende kwalificatie van
Sergio Perez, die slechts als vijfde eindigde met een achterstand van 0,8 seconden op Verstappen. Bij geen enkel ander team zijn de onderlinge verschillen zo groot. De toekomst van Perez bij Red Bull is onzeker, en sommigen speculeren dat hij wellicht beter op zijn plek zou zijn bij AlphaTauri.
Kampioen
Het is natuurlijk alleen nog maar wachten tot Max Verstappen dit jaar - en dus voor het derde jaar op rij - wereldkampioen wordt. Zijn voorsprong is zo groot. Ja, in theorie kunnen ze hem nog inhalen als hij uitvalt, maar dan moet één tegenstander vanaf nu werkelijk elke race winnen én dan moet Verstappen ook nog eens uitvallen.
Maar... Morgen kan Red Bull al wél kampioen worden in de teamcompetitie. Wat ze daarvoor nodig hebben? Ze moeten één punt meer pakken dan Mercedes én ze moeten ervoor zorgen dat Ferrari niet 24 punten (of meer) extra pakken ten opzichte van Red Bull zelf. Als Red Bull 1 punt meer pakt dan Mercedes en niet meer dan 23 punten verliest morgen op Ferrari dan is het kat in het bakkie. Klaar. Opnieuw constructors' kampioen.
Conclusie
Max Verstappen heeft de Formule 1-wereld opnieuw versteld doen staan met zijn overweldigende snelheid en controle op het circuit van Suzuka. Terwijl critici hun woorden moeten inslikken, kijkt de wereld toe hoe Verstappen zich opmaakt voor wat een zinderende race belooft te worden. Zal hij zijn dominantie voortzetten en de Grand Prix van Japan op zijn naam schrijven?
Het lijkt erop dat de vraag stellen hem beantwoorden is - zolang hij pechvrij blijft, tenminste.