De Europese Commissie en Duitsland hebben na intensieve onderhandelingen overeenstemming bereikt over het toekomstige gebruik van zogenoemde e-fuels, synthetische brandstoffen op basis van waterstof en koolstof. Dit nieuws werd bekendgemaakt door Eurocommissaris Timmermans en de Duitse minister Wissing van Transport.
Tot voor kort blokkeerde Duitsland het wetsvoorstel van de Commissie om verbrandingsmotoren in auto's vanaf 2035 te verbieden. Het voorstel maakt deel uit van de klimaatplannen van Timmermans, waarover maandenlang is onderhandeld tussen de
EU-lidstaten en het Europees Parlement. Het uiteindelijke akkoord bepaalde dat, op enkele uitzonderingen na, vanaf 2035 geen nieuwe auto's met verbrandingsmotor meer geproduceerd mogen worden.
Na langdurige discussies kwam Duitsland met een tegenvoorstel, waarin zij stelden dat auto's die op e-fuels rijden na 2035 nog wel gemaakt mogen worden. Auto's die op e-fuels rijden, stoten in theorie net zo weinig uit als elektrische wagens. Omdat e-fuels in de benzinetank moeten, willen de Duitsers dus toch niet volledig afstappen van auto's met een verbrandingsmotor.
De Commissie is uiteindelijk overstag gegaan en tegemoet gekomen aan de wensen van de Duitse regering. Volgens minister Wissing is overeengekomen dat auto's met een verbrandingsmotor ook na 2035 geproduceerd mogen worden, mits ze enkel CO2-neutrale brandstoffen zoals e-fuels kunnen gebruiken. Dit compromis werd bereikt om tegemoet te komen aan de zorgen van de Duitse auto-industrie en tegelijkertijd het milieu te beschermen.
Timmermans heeft aangegeven zo snel mogelijk de wetgeving over de CO2-normen voor auto's te willen goedkeuren. Hij benadrukte dat de oorspronkelijke deal met betrekking tot het verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035 niet aangetast is door de nieuwe afspraken met Duitsland.
Natuurlijk is het allemaal onzin - maar het is wel degelijk opvallend dat Duitsland als grootmacht toch het één en ander voor elkaar krijgt als het de rug rechthoudt. Je gaat bijna denken dat de EU Duitsland (en andere lidstaten) nodig heeft in plaats van andersom...