De supermarkten hebben bakzeil gehaald. Jumbo en Picnic zijn door de knieën gegaan voor de hebzucht van JDE Peet’s, het moederbedrijf van Douwe Egberts en Pickwick. Na een maandenlang gevecht over absurde prijsstijgingen – tot wel 30 procent – zijn de koffie- en theesappen weer terug in de schappen. Maar tegen welke prijs? Niet alleen die van je bakkie pleur, maar ook die van de ruggegraat van onze supers.
Sinds 1 januari leverde JDE Peet’s geen koffie meer aan Jumbo en Picnic, omdat die weigerden te buigen voor de dictatoriale ‘adviesprijzen’ uit Amsterdam. Een kilo Douwe Egberts-koffiebonen? Van €12,99 naar €16,99, een stijging van dik 30 procent. Senseo-pads? 20 procent erbij. En dat in een tijd dat de inflatie eindelijk afkoelt. Maar de klant begon te morren, liep weg naar concurrenten, en voilà: de supermarkten zwichtten. Jumbo’s ceo Ton van Veen bazelt stoer dat ze “de prijzen niet gaan doorberekenen aan de klant”, en Picnic-baas Michiel Muller mompelt iets over “een deel voor eigen rekening nemen”. Mooie woorden, maar wie gelooft dat nog? Dit is gewoon een ordinaire overgave aan de koffiemaffia.
De onderhandelingen, geleid door Everest – het inkoopkantoor dat voor Jumbo, Picnic en een paar Franse en Duitse ketens strijdt – waren een farce. JDE Peet’s kwam met een document vol ‘adviesprijzen’ waarin ze doodleuk marges voor de supers hadden ingecalculeerd. “Als je daaronder verkoopt, snijd je in je eigen winst,” waarschuwt onderhandelaar Gianluigi Ferrari in De Telegraaf. Vertaling: slikken of stikken. Ferrari noemt de prijsstijgingen “sociaal en moreel niet acceptabel”, maar wat doet het ertoe? De levering stopte, de voorraden raakten op, en na weken van lege schappen gaven de supers zich over. Albert Heijn, onze marktleider, zit ook in dit schuitje, maar houdt de lippen stijf op elkaar. Typisch.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) München, Solingen, Nieuwegein: asielzoekers storten een golf van terreur over Europa. Dit moet direct stoppen. Asielminister Marjolein Faber moet DIRECT een asielstop instellen. TEKEN de petitie van Cultuur onder Vuur en help Nederland beschermen tegen de radicaal-islamitische massa-immigratie!
Dit is geen markt meer, dit is een monopolie dat de consument uitperst. Terwijl JDE Peet’s zich verschuilt achter smoesjes over gestegen koffiebonenprijzen – die ze vast met langlopende contracten al lang hebben afgedekt – lachen ze zich rot in hun Amsterdamse hoofdkantoor. De klant wilde Douwe Egberts, en dus betaalt de klant. Of de supermarkt, die vervolgens toch wel een manier vindt om dit door te sluizen. Want laten we eerlijk zijn: die ‘we nemen het voor eigen rekening’-riedel is een sprookje voor naïevelingen.