Opnieuw is er een oproep van een casting bureau geplaatst waarin er mensen gezocht worden voor een “landelijke televisiereclame”. Het zou gaan om een “grote landelijke politieke partij”. Eerder werd een soort gelijke oproep al geplaatst voor een campagnespotje van D66 wat op veel kritiek kon rekenen.
Vandaag is er weer een oproep geplaatst op de Facebook pagina van het desbetreffende casting bureau. Dit maal wordt de partij naam niet genoemd maar het gaat dus om een “grote landelijke politieke partij”. In de oproep is te lezen dat het gaat om een “korte eenvoudige scène waarin je niet als lid van een politieke partij, maar als iemand uit de samenleving wordt geportretteerd.”
Verderop in het bericht van het casting bureau lezen we welke profielen er gezocht worden. Opnieuw gaat het vooral om jonge mensen en wordt er niet gevraagd naar mensen ouder dan 50. Een indicatie dat de oproep opnieuw is gedaan in opdracht van de anti-ouderen partij D66.
Naast het feit dat ouderen niet nodig zijn voor de “landelijke televisiereclame” zijn ze verder nog op zoek naar Marokkaanse mensen en een lesbisch stel. Een ding is in ieder geval zeker, het gaat hier niet om een PVV reclamespotje. De oproep is vrij specifiek. Zo moeten de Marokkaanse jongeren merkkleding dragen zoals een Gucci petje en dure sportschoenen. Ondanks dat ouderen niet welkom zijn willen ze wel graag nog een blind persoon mét stok in de Tv-reclame.
De nieuwe oproep is kenmerkend voor partijen die ver af staan van de gemiddelde Nederlander. Terwijl politici als Wilders, Baudet en van der Plas de mensen in het land opzoeken door bijvoorbeeld mensen in nood blij te maken met volle boodschappentassen is het voor een andere “grote landelijke politieke partij” nodig om gebruik te maken van een casting bureau om mensen te overtuigen.
De oproep is daarnaast ook nog eens erg slordig aangezien de opmerkingen van de opdrachtgever er ook in geknipt en geplakt zijn. Zo zouden ze heel specifiek iemand willen casten die in het bestand zit van het casting bureau (nota bene met naam en toenaam wordt die persoon genoemd in de oproep). De opmerkingen over het Gucci petje lijkt daarmee ook afkomstig te zijn van de opdrachtgever.
Het is dus afwachten welke partij er op
korte termijn met een spotje op de proppen komt waarin Marokkanen met een Gucci
petje en een blind persoon (mét stok) te zien zal zijn.