Opnieuw is er een oproep van een casting bureau geplaatst
waarin er mensen gezocht worden voor een “landelijke televisiereclame”. Het zou
gaan om een “grote landelijke politieke partij”. Eerder werd een soort gelijke
oproep al geplaatst voor een campagnespotje van D66 wat op veel kritiek kon
rekenen. Vandaag is er weer een oproep geplaatst op de
Facebook pagina van het desbetreffende casting bureau. Dit maal wordt de partij naam
niet genoemd maar het gaat dus om een “grote landelijke politieke partij”. In
de oproep is te lezen dat het gaat om een “korte
eenvoudige scène waarin je niet als lid van een politieke partij, maar als
iemand uit de samenleving wordt geportretteerd.”
Verderop in het bericht van het casting
bureau lezen we welke profielen er gezocht worden. Opnieuw gaat het vooral om
jonge mensen en wordt er niet gevraagd naar mensen ouder dan 50. Een indicatie
dat de oproep opnieuw is gedaan in opdracht van de anti-ouderen partij D66.
Naast het feit dat ouderen niet nodig
zijn voor de “landelijke televisiereclame” zijn ze verder nog op zoek naar Marokkaanse
mensen en een lesbisch stel. Een ding is in ieder geval zeker, het gaat hier
niet om een PVV reclamespotje. De oproep is vrij specifiek. Zo moeten de Marokkaanse
jongeren merkkleding dragen zoals een Gucci petje en dure sportschoenen. Ondanks
dat ouderen niet welkom zijn willen ze wel graag nog een blind persoon mét stok
in de Tv-reclame.
De nieuwe oproep is kenmerkend voor
partijen die ver af staan van de gemiddelde Nederlander. Terwijl politici als
Wilders, Baudet en van der Plas de mensen in het land opzoeken door
bijvoorbeeld mensen in nood blij te maken met volle boodschappentassen is het
voor een andere “grote landelijke politieke partij” nodig om gebruik te maken
van een casting bureau om mensen te overtuigen.
De oproep is daarnaast ook nog eens erg
slordig aangezien de opmerkingen van de opdrachtgever er ook in geknipt en
geplakt zijn. Zo zouden ze heel specifiek iemand willen casten die in het
bestand zit van het casting bureau (nota bene met naam en toenaam wordt die
persoon genoemd in de oproep). De opmerkingen over het Gucci petje lijkt
daarmee ook afkomstig te zijn van de opdrachtgever.
Het is dus afwachten welke partij er op
korte termijn met een spotje op de proppen komt waarin
Marokkanen met een Gucci
petje en een blind persoon (mét stok) te zien zal zijn.