Het Nederlandse onderwijs is een zinkend schip, en Pepijn van Houwelingen heeft er schoon genoeg van. De FVD’er roept de minister op om eindelijk eens de vakinhoudelijke kennis op scholen te stimuleren, want wat we nu zien, is een regelrechte ramp. Kinderen leren amper nog iets, de lesuitval is niet meer te harden, en waar is de Onderwijsinspectie mee bezig? Niet met wat leerlingen écht opsteken, maar met de “bestuurskwaliteit” van scholen. Ja, je hoort het goed: terwijl het onderwijs achteruit holt, zitten de inspecteurs te klooien met managementrapportjes en excel-sheets vol vinkjes. Waarschijnlijk om de bonussen van de schoolbobo’s te rechtvaardigen. Wat een farce.
Laten we dit even scherp stellen. Ons onderwijs was ooit iets om trots op te zijn, maar nu? Kinderen kunnen nauwelijks nog rekenen, spellen of een fatsoenlijke zin schrijven. PISA-scores dalen sneller dan de koopkracht, en leraren staan voor halflege klassen omdat de lesuitval zo erg is dat het lijkt alsof school een bijzaak is geworden. En wat doet de inspectie? Die controleert of het schoolbestuur wel netjes vergadert en of de protocollen op orde zijn. Alsof dat een kind helpt om de tafels van vermenigvuldiging te leren of een boek te begrijpen. Het is bureaucratische onzin die de kern van het probleem negeert: onze kinderen worden dommer, en niemand lijkt zich er druk om te maken.
Van Houwelingen heeft gelijk als hij zegt dat het roer om moet. We moeten terug naar de basis: vakinhoudelijke kennis. Dat betekent leraren die wéten waar ze het over hebben, lesboeken die niet volstaan met woke onzin maar met feiten, en een systeem dat leerlingen uitdaagt om te leren in plaats van ze te pamperen met vage “competenties”. Want laten we eerlijk zijn: wat heb je aan een diploma als je niet eens een sollicitatiebrief kunt schrijven zonder spelfouten? Het is een schande dat we dit laten gebeuren, terwijl de inspectie zich verschuilt achter stapels papierwerk om maar niet te hoeven kijken naar wat er echt misgaat in de klas.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Steun DDS! De Dagelijkse Standaard vecht tegen de stroom in en brengt u het nieuws en de opinie die de mainstream media vaak voor u verzwijgen. Maar dit belangrijke werk kost geld en wij zijn volledig afhankelijk van de steun van onze lezers. Wilt u dat wij doorgaan? Help ons dan met een donatie via BackMe! Elke bijdrage, groot of klein, helpt ons om uw stem te blijven vertegenwoordigen en de strijd voor een écht rechts geluid voort te zetten. Doneer nu via: https://dds.backme.org/
En dan die lesuitval. Het is niet te filmen hoe vaak lessen vandaag de dag uitvallen omdat er geen leraar is, of omdat het rooster weer eens in de soep loopt. Ouders worden gek van de chaos, en kinderen hangen rond zonder structuur of begeleiding. Maar hé, zolang de excelsheets van de inspectie de juiste vinkjes hebben, is er niets aan de hand, toch? Dit is precies waarom mensen het vertrouwen in het systeem verliezen. Het gaat niet om de leerlingen, het gaat om het indekken van de bestuurders. Bonussen moeten immers worden uitgedeeld, en daar heb je een mooie PowerPoint voor nodig, nietwaar?