De problemen op luchthaven Schiphol zijn niet opeens ontstaan. De politiek heeft hier zelf een aandeel ingehad. De kabinetten van Mark Rutte drongen er zelf jarenlang op aan dat de kosten van Schiphol omlaag moesten. Vijftien jaar geleden verdiende een beveiliger in dienst van Schiphol 3500 euro. Een beveiliger die er nu werkt verdient nog maar 2200 à 2400 euro’’, schetst de
FNV vakbondsman Joost van Doesburg in
het AD. De lonen zijn zo omlaag gegaan doordat de beveiliging werd uitbesteed aan particuliere beveiligingsbedrijven. Degene die het werk kon doen met de laagste kosten kreeg de klus.
De malaise van Schiphol is in 2009 begonnen onder brokkenpiloot
Camiel Eurlings, de gewezen
CDA kroonprins met losse handjes. Eurlings was bang dat Schiphol zichzelf uit de markt zal prijzen omdat het de duurste luchthaven was na London Heathrow. Het personeelsbestand was te groot volgens Eurlings. Daarom moest er een schifting plaatsvinden. 10 tot 25 procent van het personeel werd geschrapt.
Onder de kabinetten van Mark Rutte ging de afbraak van Schiphol door. Onder het mom dat lagere kosten leiden tot lagere luchthaventarieven, wat de concurrentiepositie van de mainport Schiphol ten goede komt. Volgens vakbondsman Joost van Doesburg heeft het neoliberale beleid van de Rutte kabinetten de huidige ellende veroorzaakt.
De menselijke maat is volledig uit het oog verloren. Je ziet dit op veel beleidsterreinen. Nederlanders moeten tegenwoordig onder hoge
werkdruk met weinig vrije dagen presteren. Veel Nederlanders werken voor lage lonen terwijl hun koopkracht door inflatie en door hoge belastingen afneemt. De onrust op Schiphol kan weleens het begin worden van een trendbreuk doordat veel Nederlanders gaan zeggen wij pikken dit niet langer.