Elon Musk heeft laten weten dat een grote groep adverteerders hun advertenties op Twitter "gepauzeerd" hebben. Niet omdat er iets veranderd is qua content moderation, maar omdat er druk op ze wordt uitgeoefend door linkse groepen. Dit moet snel veranderen, zegt Musk. Zo niet, dan gaat hij die bedrijven publiekelijk aan de schandpaal nagelen.
"Twitter heeft een enorme omzetdaling gehad," zegt Musk op Twitter, "door actiegroepen die adverteerders onder druk zetten, ook al is er niets veranderd met contentmoderatie en hebben we er alles aan gedaan om de activisten tevreden te stellen."
Volg mij op Twitter.
"Extreem gestoord!" gaat hij terecht verder. "Ze proberen de vrijheid van meningsuiting in Amerika te vernietigen."
En niet alleen in Amerika, Elon.
Het hoofd van de 'Trust & Safety' afdeling van Twitter legt vervolgens uit waar ze mee bezig zijn. Kort gezegd komt het erop neer dat er inderdaad nog niets veranderd is als zodanig... en dat er interessant genoeg minder 'hatespeech' plaatsvindt in de laatste week dan normaal. Dat kan natuurlijk kloppen: een flink aantal linkse gekken willen niet meer op Twitter. Dat zou inderdaad voor minder haat moeten zorgen.
In reactie hierop zegt een prominente conservatief dat Musk die adverteerders moet aanpakken door ze publiekelijk aan de schandpaal te nagelen. Want dan kunnen Amerikaanse conservatieven en libertariërs die bedrijven boycotten. In Nederland is zo'n uitspraak niet indrukwekkend, maar in Amerika wel. Daar zijn verschillende grote bedrijven al door de knieën gegaan na boycotten van rechts Amerika. Als rechtse Amerikanen zoiets doen, doen ze het goed. Bedrijven gaan daar dan echt (bijna) aan onderdoor.
Musks antwoord? "Dank je. Een thermonculeaire benoem & beschaam [actie] is precies wat er gaat gebeuren als dit zo doorgaat."
(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)
Een oproep van de redactie: door de coronacrisis, de energiecrisis, de inflatiecrisis ´én de koopkrachtcrisis heeft DDS het ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!
We weten al een paar namen van bedrijven die dit doen. Volkswagen is één zo'n bedrijf. Dan is er ook Audi. Pfizer. Oreo. Natuurlijk is het nogal hilarisch dat een bedrijf als Volkswagen zo arrogant moreel superieur overkomt. Ik bedoel maar: dat bedrijf is letterlijk opgezet en gepromoot onder het Duitse Arbeidsfront, wat de vakbond van het naziregime was. Oh ja, Hitler en co. wilden een "auto voor het volk" hebben, wat natuurlijk de reden is dat het merk Volkswagen heet. Daarnaast werd Volkswagen een paar jaar geleden betrapt omdat het op enorme schaal fraude had gepleegd inzake sjoemelmotoren. Volkswagenauto's kregen andere software tijdens emissietests... waardoor ze gunstigere waardes produceerden. Maar de gewone verkochte auto's hadden een andere software met veel minder indrukwekkende waarden. Het was fraude op epische schaal. Oplichting. Bedrog. Toen dit eenmaal aan het licht kwam daalden de auto's - die gekocht zijn door klanten - duizenden euro's in waarde, waardoor VW gedwongen werd om hele horden klanten tussen de 1.000 en 6.000 euro te betalen als compensatie.
En nu is datzelfde Volkswagen bezig om Musk de les te lezen. Je zou erom lachen als het niet zo dieptriest was.
Afijn. Dat soort bedrijven zijn nu dus bezig om Twitter lastig te vallen; niet omdat er iets veranderd is qua content moderatie, maar omdat linkse pressiegroepen druk op deze bedrijven zetten uit angst dat Musk de meningsvrijheid daadwerkelijk gaat verdedigen.