Op de radio wordt reclame gemaakt voor een treinreis maken door Europa. Het is comfortabel, duurzaam en goedkoop! Laat de auto staan!
Een vriendin van ons leek dat wel wat. Ze wilde vrienden opzoeken in Zürich en boekte van Maastricht naar Zürich met de trein. “Dat doe ik nooit weer! Vreselijk”!! Volgens de reisplanner zou de reis 9 uur duren. Het waren ruim 11 uur door vertragingen en aansluitingen die niet goed liepen. Tijdens de reis wordt vier keer overgestapt, in Luik, Keulen, Mannheim en Basel. Om dol van te worden. De routeplanner voor de auto geeft aan ruim 7 uur. Dat scheelt 4 uur. Maastricht- Zürich is 602 kilometer. Voor een gemiddelde benzine auto ben je 80 euro benzine kwijt over dat traject met 4 volwassenen in je bak. Een treinkaartje over dat traject begint bij 46,90 en loopt afhankelijk van tijdstip van vertrek naar het dubbele op. Met vier personen ben je dan minimaal 188 euro kwijt oplopend naar het dubbele. Ook met twee halfgeld kinderen is treinreizen met meerdere personen véél duurder dan de auto. Vliegen vanuit Maastricht Airport naar Zürich is niet mogelijk. Dat zou Düsseldorf Airport worden.
Het is geen wonder dat burgers geen warme gevoelens hebben bij de Europese Unie. Niets lukt. Zelfs het verzorgen van een efficient treinnetwerk niet. De burger ziet aan de ene kant dat afspraken niet worden waargemaakt, zelfs voor de meest elementaire zaken. Aan de andere kant worden burgers op de kast gejaagd door een EU die de grenzen wagenwijd openzet voor Jan en Alleman en waarvan de burger weet dat het een krankzinnig beleid is. Daar komt dan ook nog eens de dwang bij van klimaat- en stikstof en de transfer van belastinggeld van noord naar zuid. Dat wordt enkel erger als nog eens zeven corrupte en financieel armlastige landen bij de club komen. Hoe kun je in hemelsnaam verwachten dat de burger “Europese normen en waarden” onderschrijft?
Steun DDS op BackMe: samen pakken we het mediakartel aan. Deze steun is heel nuttig in deze zware economische tijden. Steun ons dus! Dat kan met een groter of een kleiner bedrag... en help ons het partijkartel en het mediakartel te slopen.
We horen Europa specialiste van NRC Handelsblad Caroline de Gruyter wijselijk niet meer over het ondemocratische Polen. Polen spendeert in 2022 2,3% van het bnp, 17,8 miljard dollar, aan defensie. Wij komen niet verder dan 1,47%, 16,7 miljard dollar. Frans Timmermans horen we ook niet meer over de kwaliteit van de rechtsstaat Polen. Polen is bang dat als Oekraïne valt zij aan de beurt komen. Polen vangt de klappen op en investeert navenant. In Europa spenderen enkel Griekenland (3,5%!), Litouwen, Polen England, Estland en Letland meer dan 2% aan defensie. Maar wij hebben Ollongren, dat scheelt!
De EU staat voor inefficiënt, dwang en krankjorum. “Reis door Europa met de trein!” Nooit weer!
Frits Bosch, econoom en socioloog. Tevens auteur van “Risico als obsessie”, “Dat is het risico”, “Wereld op een keerpunt” “Onbehagen bij de elite”, “Schaft ook Nederland zich af?” en “Feminisme op de werkvloer”.