Mark Rutte heeft namens de regering, dus namens de Nederlandse bevolking, excuses aan geboden voor de slavernij. Onze koning zal binnenkort dit voorbeeld volgens. Betekent dit dat ook herstelbetalingen dienen te volgen?
Voorop gesteld wordt dat slavernij een ellendige instelling is en dat de slavernij een zwarte bladzijde vormt in onze geschiedenis. In mijn vorige artikel heb ik aangegeven dat slavernij duizenden jaren oud is. Het is van alle tijden en alle volkeren van alle kleuren deden er aan mee. Als herstelbetalingen zouden moeten plaatsvinden dan zou de halve mensheid elkaar moeten betalen voor wat er ooit qua slavernij heeft plaatsgevonden. Het lijkt absurd als wij als enigen, met een qua aantal relatief marginale slavernij, herstelbetalingen zouden plegen. It takes two to tango: zwarten stonden aan de basis van het aanleveren van slaven. Slavernij is dus ook een zwarte bladzijde in hun geschiedenis. Dan zouden ook zij herstelbetalingen moeten plegen? Degenen die de slavernij stopten waren de West-Europeanen. De rest van de wereld ging ermee door. Bloedschuld bestaat niet en het is niet te achterhalen of er hier nazaten zijn van slavendrijvers. Herstelbetalingen lijken mij niet aan de orde.
Er wordt gezegd dat Nederlanders bewust gemaakt moeten worden voor het kwaad begaan tijdens de slavernijperiode. Met dat bewustzijn valt het reuze mee. De Nederlandse media en Nederlandse instellingen lijken het onderwerp ‘slavernij’ volop ontdekt te hebben. Opvallend vind ik dat in de hele discussie rond slavernij diverse specialisten niet gehoord worden. Ik noem prof Piet Emmer, maar er zijn meer. Hun mening is blijkbaar ongewenst, want het zou een relativerend licht kunnen werpen op slavernij. Het beeld is thans eenzijdig. In de sociale wetenschappen is activisme populair. Het ondermijnt wetenschap als objectief middel om de waarheid te achterhalen. Slavernij leent zich uitstekend voor activisme.
Help DDS deze moeilijke tijden door te komen. Help ons een vuist te maken tegen de mainstream media én tegen het partijkartel. Strijd zij aan zij met ons. Doneer op BackMe en strijd zij-aan-zij met DDS tegen het de globalistische elites.
Slavernij is inderdaad een boeiend onderwerp. Maar het lijkt verdacht veel op een hype met ongezonde consequenties. De consequentie aan de blanke kant is “wij zijn zó schuldig!” Men wentelt zich in schuldbewustzijn. En aan de zwarte kant luidt het “wij zijn slachtoffer” en “wij worden gediscrimineerd omdat we zwart zijn (en dus kansloos).” Dat ontneemt ieder initiatief zich te ontplooien. De drijfveer van slavernij was economisch, niet racisme. Discriminatie was er natuurlijk volop. Diverse slavernijmusea openen lijkt niet verstandig.
We moeten stoppen met het zwelgen in dit kwalijke verleden. Kijk vooruit en maak er samen iets moois van! You can do it!
Frits Bosch is econoom en socioloog. Hij is tevens auteur van “Risico als obsessie”, “Dat is het risico”, “Wereld op een keerpunt” “Onbehagen bij de elite”, “Schaft ook Nederland zich af?” en “Feminisme op de werkvloer”.