‘Een klein balletje, met een groot effect! Het nieuwe Zweedse balletje heeft dezelfde smaak en textuur als ons iconische gehaktballetje, maar de productie van de plantaardige variant heeft 25 keer minder impact op het milieu.’ Zo promoot woongigant IKEA veganistische gehaktballen.
Agrifacts vond het verschil in milieu-impact wel erg groot. Daarom vroeg de organisatie om een onderbouwing bij IKEA. Die weigerde. Daarop is Agrifacts naar de Reclame Code Commissie gestapt. Toen werd het IKEA te heet onder de voeten. Het Zweedse bedrijf liet het niet aankomen op een zitting en uitspraak, maar zegde toe de reclames te schrappen.
“De zaak bij de Reclame Code Commissie heeft bij ons de boel intern flink wakker geschud,” zegt een IKEA-woordvoerder. “Het is onverantwoord om harde getallen te koppelen aan de milieu-impact van producten hier in Nederland.” Het bedrijf belooft het grote billboard met de reclame te verwijderen bij de vestiging in Duiven.
Waarom verspreidt IKEA nepnieuws over nepvlees? Uiteraard is klimaatidealisme een motief. Je kunt er vergif op innemen dat op het Zweedse hoofdkwartier genoeg geestverwanten zitten van landgenote Greta Thunberg. Jongens en meisjes die op school en de universiteit het nieuwe evangelie van klimaat hebben meegekregen en dat in het bedrijfsleven willen verspreiden: The New Spirit of Capitalism, zoals de Franse sociologen Luc Boltanski en Eve Chiapello het noemen.
Geld telt ook. Vlees is veel werk. Slachten is arbeidsintensief. Alles moet gekoeld worden. Nee, dan nepvlees: je draait sojabonen en smaakversterkers in elkaar tot een dikke gel, spuit dat in een bal en stuurt het als 'veganistische gehaktbal' naar het IKEA-restaurant. Menig eter zal op den duur het verschil niet merken. Want als de milieulobby lang genoeg de hetze tegen vleeseten lang genoeg doorzet, dan weet de consument überhaupt niet meer hoe een echte Zweedse gehaktbal smaakt.
Dit artikel verscheen eerst op de website Cultuur onder Vuur van de stichting Civitas Christiana. We hebben het artikel overgenomen met toestemming van de stichting.