Syriërs in Duitsland schrikken van de extremistische opvattingen in Arabischtalige moskeeën.
De instroom van asielzoekers naar Europa komt met veel nadelen, maar brengt ook interessante zaken aan het licht. Persbureau Reuters bericht vandaag dat Syrische asielzoekers in Duitsland schrikken van de ultra-islamistische opvattingen die worden verkondigd in de Arabischtalige moskeeën in het land. De moskeeën in Europa zijn veel extremer dan de moskeeën die ze in Syrië gewend zijn.
Hani Salam, een immigrant uit Syrië, vertelt over de eerste keer dat hij in Duitsland een moskee bezocht. Toen hij mannen met lange baarden zag in de moskee in Keulen, maakte hij zich zorgen. Het uiterlijk van de mannen deed hem denken aan de terreurgroep Jaish al-Islam, die zijn thuisstad Damascus hebben overgenomen. De 36-jarige immigrant draagt een snor maar geen baard, en dat kwam hem direct op een opmerking te staan: één van de mannen zei hem: "goede moslims dragen baarden, geen snorren". Hani Salam vond het maar niets:
"Alles aan die moskee maakte me ongemakkelijk."
Het geval van Hani staat niet op zichzelf. In meerdere steden kreeg Reuters vergelijkbare verhalen te horen:
"Gedurende twee maanden sprak Reuters met twaalf Syriërs in zes gebedshuizen in drie steden, die zeiden dat ze niet op hun gemak waren met de ultra-conservatieve boodschap in Arabisch-sprekende moskeeën. Mensen bekritiseerden de kledingstijl van de Syrische nieuwkomers en de manier waarop ze hun geloof beleven. Sommigen stonden erop dat de Koran letterlijk woord-voor-woord wordt geïnterpreteerd."
Het is eigenlijk de wereld op zijn kop. Immigranten uit een islamitisch land als Syrië zijn stomverbaasd van hoe conservatief het er in Duitse moskeeën aan toe gaat. Je zou verwachten dat de Syriërs juist veel strengere moslims zijn dan moslims die al hun hele leven in Europa wonen, maar het omgekeerde is het geval. Het bericht van Reuters gaat over de Arabisch-sprekende moskeeën in Duitsland, die een minderheid vormen ten opzichte van Turkse moskeeën. De Turkse moskeeën staan onder invloed van Erdogan, maar de religieuze boodschap die er wordt verkondigd is over het algemeen gematigder dan in de Arabische moskeeën. Die worden namelijk gefinancierd vanuit de Golfstaten en Saoedi-Arabië, en verkondigen een streng salafistische geloofsopvatting.
De Arabische moskeeën maken het zelfs zo bar dat meerdere Syrische asielzoekers nu hun toevlucht hebben gekozen in de Turkse moskeeën. Hoewel ze geen snars begrijpen van wat er allemaal in het Turks wordt gezegd, worden ze tenminste niet lastiggevallen door moskeegangers die commentaar leveren op hun kleding of op hun snor. Een asielzoeker vertelt over zijn ervaring in een moskee in Duitsland:
"Toen ik er een keer was, vroeg een salafist een jonge Arabische man om te vertrekken omdat hij een korte broek aanhad. In de Turkse moskee maakt het niemand iets uit wat je draagt."
Een andere Syriër schrok zich rot toen de imam in een Berlijnse moskee opeens zei dat elke vernieuwing in de islam een misleiding is, en dat elke misleiding leidt tot het hellevuur.
"Ik had zoiets nog nooit gehoord in Syrië," zegt de 42-jarige vader die in 2014 in Duitsland aankwam. "De boodschap is helder en is gericht aan ons moslims: 'waag het niet om je geloof zelf te interpreteren. Neem de Koran letterlijk.' Dat is een probleem."
Tegelijkertijd proberen juist salafistische moskeeën om immigranten in te lijven. Dat is gevaarlijk, omdat de immigranten hier verder nauwelijks een netwerk hebben en dus makkelijk zijn te radicaliseren. De Duitse inlichtingendiensten hebben zelfs geadviseerd om asielzoekerscentra niet in de buurt van salafistische moskeeën te plaatsen.
De Syrische Koerd Abu Mohammed, die nu in Hamburg woont, gaat tegenwoordig helemaal niet meer naar de moskee.
"Ik bid thuis. Ik weet zeker dat Allah naar mij luistert."