Op 25 mei 2018 gaat de nieuwe privacywetgeving van kracht, de zogeheten General Data Protection Regulation (GDPR). Hierin komen vernieuwde richtlijnen in te staan voor organisaties die zich bezighouden met het verzamelen van data.
Het doel is om de privacy van consument meer te waarborgen en dat er niet zomaar gegevens op straat komen te liggen. De GDPR gaat erop toezien dat organisaties zich aan deze richtlijnen gaan houden tijdens hun marketingactiviteiten. Hierdoor moeten veel ondernemingen hun doelen bijstellen en op zoek gaan naar andere manieren om relevante klantdata te verzamelen.
Misbruik voorkomen
Dankzij de GDPR mogen organisaties enkel persoonsgegevens verzamelen onder strike voorwaarden. De laatste jaren zijn er veel gevallen van misbruik geconstateerd waardoor er veel data is uitgelekt. Zo zijn er onlangs persoonsgegevens vrijgekomen onder 100.000 leaserijders, omdat een aantal leasebedrijven niet goed hadden opgelet en gevoelige informatie op één server hadden gezet. En zo zijn er nog een aantal voorbeelden waarbij kostbare data is gelekt. Om dit misbruik in de toekomst te voorkomen wil de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming dat organisaties zich vanaf volgend jaar aan de regels gaan houden en enkel data verzamelen voor legitieme doeleinden. Ook dienen deze bedrijven alle gegevens goed te beschermen zodat het niet zomaar naar buiten kan komen.
Eerlijk ondernemen
Doordat alles straks volgens de regels gaat gebeuren, wordt er ‘eerlijk’ zaken gedaan. Jarenlang is er misbruik gemaakt van doorverkochte persoonsgegevens waarmee veel organisaties grove geld mee verdienden. Het werd al gauw een sneeuwbaleffect tussen diverse partijen waarnaar de burger werd gedupeerd. Maar ook voor eerlijke bedrijven als Succesfactor was het geen pretje om te zien dat concurrenten de markt bederven. Dankzij de nieuwe wetgeving gaat hier gelukkig verandering in komen en worden er strenge straffen uitgedeeld aan partijen die in de toekomst proberen data op oneerlijke wijze te verkrijgen.
Scherp toezicht
Bedrijven en webshops die wel conform de regels handelen, zullen uiteindelijk het hardst lachen. Iedereen die in het verleden al een keer op de vingers is getikt, komen vanaf 2018 onder streng toezicht te staan. Organisaties die bewust hebben gehandeld, weten dat het een keer uit kan komen als ze jarenlang data op een verkeerde manier binnenhalen. Zij zullen zich twee keer zo hard moeten bewijzen om goed om te gaan met klantdata.