Het bedrijf dat in 1973 voor een revolutie in retailland zorgde is nu zélf het slachtoffer van een nieuwe revolutie.
De nieuwe eigenaar van Kijkshop, de Zweedse investeerder SparkistanStClemens, heeft besloten om de stekker eruit te trekken. Alle Kijkshop winkels gaan
per direct dicht. Vandaag vraagt de investeerder dan ook meteen faillissement aan bij de rechter.
Hierdoor komen alle 400 werknemers van Kijkshop dus opeens op straat te staan. In veel gevallen gaat het om mensen die al jaren voor het bedrijf werkten. Nu dus niet meer.
Dat is natuurlijk een ongelooflijk groot drama voor al die mensen. Je zou maar, zeg, tien of twintig jaar voor Kijkshop gewerkt hebben en nu te horen krijgen dat het einde oefening is. Je moet niet alleen op zoek naar een nieuwe baan, maar verliest ook de band die je had met je werkgever; want ja, die band is écht.
Natuurlijk komt het faillissement van Kijkshop op zich niet als een enorme schok. Het bedrijf heeft het al jaren lastig, wat voor een groot deel op het conto komt van de internetrevolutie. Die -- en de onwil van het bedrijf in de vroege jaren van het Internet om mee te innoveren -- heeft ervoor gezorgd dat Kijkshop continu verlies draait.
En dat is best ironisch. Toen Kijkshop in 1973 haar eerste winkel opende zorgde ze namelijk zélf voor
een enorme revolutie in retailland. "Achter glazen deurtjes werden de producten aangeprezen. Zag je wat leuks, dan vulde je een kaart in en leverde deze in bij een balie. Vervolgens werd je bestelling door een magazijnmedewerker naar de kassa gebracht." Snel en goedkoop. De concurrentie was er natuurlijk allerminst blij mee, maar voor de consument was het geweldig.
Helaas voor Kijkshop vergat het bedrijf vervolgens zélf mee te gaan met de tijd. Retailers hebben het vrijwel allemaal zwaar, maar ook hier geldt dat al die retailers het belang van het Internet gewoon onderschat hebben. Ze bleven (en blijven) op hun manier zaken doen. Stel je eens voor wat Kijkshop jaren geleden had kunnen doen, toen het Internet net groot begon te worden, door meteen te investeren in een goede, populaire website om producten te verkopen, en minder deed met echte fysieke winkels. In plaats van failliet te gaan had Kijkshop nu dan de
Amazon van Nederland kunnen zijn.
Maar nee, er werd net zolang gewacht tot het bedrijf letterlijk geen keuze meer had. En toen was het eigenlijk al te laat.
Triest. Zéker voor al die Kijkshop-medewerkers die nu opeens werkloos zullen zijn.