Secretaresses zijn het erover eens: dit is hun allerbelangrijkste taak.
Een secretaresse in dienst hebben, is dat ouderwets? Integendeel! Uit onderzoek van
Regardz blijkt dat secretaresses steeds belangrijker worden. Door internet en smartphones zijn bedrijven flexibeler dan ooit, maar soms is het lastig om door al de bomen het bos nog te zien. De secretaresse houdt het overzicht en heeft daarom een belangrijke positie in organisaties. Secretaresses zijn dus absoluut niet uit de tijd! Maar wat zijn de belangrijkste vaardigheden waarover de secretaresse 2.0 moet beschikken?
Regardz vroeg 300 secretaresses om hun mening over de secretaresse van de toekomst. Wat wordt er anders? Volgens de ondervraagde secretaresses wordt de secretaresse 2.0 nog veel flexibeler dan nu al het geval is. Een succesvolle secretaresse kan zich razendsnel aanpassen aan een nieuwe werkplek, nieuwe werktijden of nieuwe taken. De Wet Flexibel Werken, die werknemers het recht geeft om om aangepaste werktijden te vragen, helpt hierbij.
Is een secretaresse altijd een vrouw? Nou, de secretaresse van de toekomst in ieder geval niet! Volgens 81 procent van de ondervraagden kan de secretaresse 2.0 net zo goed een man zijn. Een andere belangrijke verandering? Secretaresses zijn in de toekomst niet langer aan één werkgever gebonden, maar werken voor meerdere personen tegelijk. Ook daarvoor is natuurlijk extra flexibiliteit vereist, en multitasken is een must.
Multitasken, oké. Maar wat is nu de aller-, aller-, allerbelangrijkste taak van de secretaresse 2.0? Dat zie je hier:
Organiseren is dus dé belangrijkste eigenschap voor een succesvolle secretaresse. De ondervraagden vinden deze vaardigheid veel belangrijker dan communiceren of sensitief zijn. De secretaresse van de toekomst is dus niet iemand alleen maar braaf opdrachten uitvoert, maar neemt zelf verantwoordelijkheid in het organiseren van bijeenkomsten, ontmoetingen en vergaderingen.
Bij het plannen van een bijeenkomst, bedrijfsfeest of congres heeft de secretaresse alle touwtjes in handen: het zoeken van de locatie, het boeken van de locatie en de organisatie van het event zelf – en dat zal in de toekomst alleen nog maar belangrijker worden. Wie dacht dat secretaresses alleen maar dienen als een soort sloofje van de baas, heeft het dus mis!