Als het onderwijs voor één doel geschikt is, dan is het wel het klaarstomen van leerlingen voor het leven in de maatschappij. Onder anderen door de gangbare taal daar te leren spreken, welke in Nederland en Vlaanderen natuurlijk het Nederlands is. Vlaanderen houdt daar echter mee op nu, zo blijkt vandaag. Dat heeft het Gemeenschapsonderwijs (GO!) vandaag bepaald. Ophef bij onze zuiderburen. En terecht ook, als je leest wat Gemeenschapsonderwijs (GO!) daar heeft bedacht dat al hun scholen moeten gaan doen in hun nieuwe richtlijn. Namelijk, allochtone leerlingen moeten bevorderd worden om hun moedertaal te spreken. Zoveel mogelijk: op het schoolplein, en zelfs in de klas.
"Leerlingen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands, mogen die ook gebruiken op de speelplaats en zelfs in de klas. Dat staat in een nieuwe leidraad waarmee het Gemeenschapsonderwijs (GO!) dit schooljaar aan de slag gaat, zo schrijven de kranten van Mediahuis vandaag.
In een nieuwe leidraad, die het GO! in al zijn scholen verspreidt, staat dat directeurs positief moeten omspringen met de moedertaal, of die nu Spaans, Pools of Arabisch is. Want verbieden werkt contraproductief, klinkt het. “Doordat we positiever omspringen met die talen voelen leerlingen zich beter op school en leggen ze ook makkelijker de brug naar het Nederlands”, zegt Raymonda Verdyck, de topvrouw van het GO!"
Leerlingen voelen zich misschien beter op school omdat ze zich minder hoeven aan te passen aan de harde realiteit van de maatschappij, maar dat weegt natuurlijk niet op tegen het feit dat een slechtere beheersing van het Nederlands automatisch ook betekent dat arbeidskansen later minder zijn, dat lees- en luistervaardigheid een levenslang probleem wordt en in het algemeen dat je bezig bent met het segegreren van een samenleving. Dit kan op basis van geloof of etniciteit, maar zeker ook op basis van taal. Dat je een heel land daarmee kan verscheuren zou uiteraard in België bekend moeten zijn, waar de Vlamingen en de Walen elkaar nog altijd het licht in de ogen niet gunnen.
Juist door het Nederlands zo vaak mogelijk te spreken kan je alle leerlingen - ongeacht hun achtergrond - proberen samen te binden en daarmee verschillen te overbruggen. Als ieder groepje hun eigen taaltje brabbelt zorgt dat voor afzondering, kliekjesvorming en buitensluiting. En bovendien: je geeft nog maar eens het signaal dat er in Vlaanderen te marchanderen valt met Vlaamse waarden, zoals beheersing van de
Nederlandse taal.
Laten we dus hopen dat GO! dit onzalige beleid terugdraait, en laten we bovenal hopen dat dit knettergekke multiculti-experiment dat gedoemd is te falen aan de overkant van onze zuidelijke landsgrens blijft. Vlaanderen blijft een geliefde regio voor Nederland, maar hun desastreuze onderwijsbeleid is niet iets wat overgenomen moet gaan worden door ons land.