Hij kan morgen waarschijnlijk niet meedoen voor de overwinning, maar een derde plek zit er mogelijk wél in.
Het was vandaag geen slechte dag voor Max Verstappen. De Nederlandse coureur van Aston Martin Red Bull Racing zette in de kwalificatie namelijk de vierde tijd neer. Hoewel het verschil met Lewis Hamilton (+0.676) groot is, is het verschil met de nummer drie van de kwalificatie, Ferrari-coureur Sebastian Vettel, te overzien (0.305). Want: in de races blijkt de Red Bull bolide altijd sterker te zijn dan in de kwalificatie. Een verschil van drie tienden moet te overbruggen zijn.
https://twitter.com/F1/status/1010542860674981889
Natuurlijk is het jammer dat Hamilton wéér een pole position opeiste, maar verrassend was het niet. Het circuit in Le Castellet is namelijk bij uitstek geschikt voor wagens met heel veel power. En laat Mercedes nou juist daar in uitblinken, terwijl het tegelijkertijd juist de zwakke plek is van Red Bull.
Wat de bandenstrategie betreft lijkt Red Bull óók plannen te hebben voor morgen. Max gebruikte in het tweede deel van de kwalificatie de supersofts. Dit betekent dat hij daar morgen mee mag beginnen. Ferrari gebruikte de ultra's juist, wat inhoudt dat Vettel morgen op die band aan de race moet beginnen. Dit betekent dat Red Bull en Ferrari een andere strategie gaan gebruiken... en op een ander moment de eerste pitstop wensen te maken. Mercedes maakte dezelfde keuze als Red Bull.
Voor Verstappen is het beste nieuws allicht dat hij zijn teamgenoot Daniel Ricciardo achter zich hield in de kwalificatie. Het verschil van 0.190 moet hem vertrouwen geven voor de race van morgen dat hij in staat moet zijn om als eerste Red Bull over de finishlijn te komen. Dat is altijd positief, zeker in een ultra-competitieve sport als de Formule 1.
Het kon morgen dus weleens een bijzonder mooie dag worden. Laten we hopen dat Max inderdaad op het podium eindigt. Dat verdient hij wel na de verschrikkelijke start die hij dit seizoen had.