Max Verstappen voelt zich genaaid door Felipe Massa. Maar vrees niet: hij is van plan om morgen razendsnel uit de startblokken te komen. Hoewel ik bijzonder
tevreden was met Verstappens kwalificatietijd dacht de jonge Nederlander daar achteraf zelf anders over. Hij was namelijk van plan om, net als zijn collega coureurs, op het allerlaatste moment nog even een razendsnelle tijd neer te zetten, waarmee hij waarschijnlijk op P4 was beland,
maar werd dwarsgezeten door Felipe Massa, die hem even in de weg zat waardoor de kans op een ultieme ronde verkeken was.
"Dat is balen, want P4 was gewoon absoluut haalbaar hier. Maar het is nu eenmaal zo. Hij naait me daar gewoon en mag wel wat meer respect hebben. Maar het is gebeurd. Of ik ’m er nog op aangesproken heb? Het is een Braziliaan, hè. Dan valt er niet veel te discussiëren. Maar de volgende keer kan hij ‘m andersom in zo’n situatie terug verwachten."
Gelijk heeft 'ie natuurlijk. Je moet zo'n man even laten weten dat er niet met jou te spotten valt. Nu denkt hij dat hij ermee weg is gekomen. Da's leuk voor hem, maar het betekent ook dat Max nog een rekening met hem te vereffenen heeft. Op een gegeven moment zal hij die innen.
Buiten dat moment is Max wel degelijk tevreden. Niet zo gek natuurlijk, want de RB13 zit veel dichter op Ferrari dan bij de eerste twee GP's van het seizoen. En ja, zelfs het gat met
Mercedes is enigszins kleiner geworden. Max: "
We zitten zeker dichterbij." Volgens hem komt dat doordat het team afgelopen nacht tot in de kleine uurtjes heeft doorgewerkt:
"Er zijn allemaal kleine dingetjes aan de auto die geoptimaliseerd zijn, dus ik weet wel waar dit resultaat vandaan komt. De auto voelt een stuk beter in balans. We lijken de wagen, die nog altijd heel erg nieuw is, beter te gaan begrijpen. Ideaal is ‘ie nog steeds niet, maar op een circuit met toch wel wat rechte stukken, doen we het best wel redelijk goed. Want normaal is dit circuit niet ons beste."
Het verschil met de snelste man van Ferrari, Sebastian Vettel, bedroeg vandaag maar een paar tienden. Wat het gat met
Kimi Raikkonen betreft: dat was er eigenlijk niet. Max' teamgenoot
Daniel Ricciardo was sneller dan de tweede coureur van Ferrari en Max zat heel kort achter hem. Sterker nog, als die laatste ronde goed was gegaan had hij de Fin vrijwel zeker verslagen. Dat verschil is nu dus te verwaarlozen.
En dat is niet alleen goed nieuws voor morgen, maar ook voor de rest van het seizoen. Red Bull is achter de schermen namelijk keihard bezig om de bolide sneller te maken. Dat gebeurt door veranderingen aan het chassis én door de motor door te ontwikkelen. In mei krijgt de motor een kleine upgrade, in juni een grote. Het zou mij verbazen als Red Bull dan niet op zijn minst het tweede team is. Sterker nog, de Oostenrijkse renstal moet het gat met Mercedes dan ook helemaal gedicht hebben.
Dat is de opdracht tenminste. In de tussentijd gaan we vrijwel zeker zien dat Red Bull elke Grand Prix een beetje beter wordt. Hoewel de eerste twee plekken morgen nog buiten bereik zullen zijn mogen we wel degelijk hopen op een podiumplek -- en dat op een snel circuit waar het nooit regent.
Ja, ja, zo snel kan het gaan in de
Formule 1!