Alibaba. Niet met zijn veertig rovers, maar wel met maar liefst twintig begeleidende banken.
Vanaf deze plaats besteedde DDS Finance recent al eens eerder aandacht aan deze Chinese internet onderneming, meer in het bijzonder aan de oprichter ervan: Jack Ma.
De onderneming heeft gisteravond in samenspraak met haar belangrijkste begeleidende bankiers de uitgifteprijs van het nieuwe aandeel vastgesteld op 68 dollar, de absolute bovengrens van de initieel gehanteerde bandbreedte (aanvankelijk was die bandbreedte vastgesteld tussen $ 60 en $ 66, maar die is recent opgetrokken naar $ 68, red.). Met de plaatsing van 320 miljoen aandelen bedraagt de verwachte opbrengst van deze IPO (Initial Public Offering) dus 21,76 miljard dollar, alleen de introducties van de Agricultural Bank of China ($ 22,1 mrd, 2010) en Industrial & Commercial Bank of China ($21,9 mrd, 2006) waren groter. Hiermee bedraagt de marktkapitalisatie van het bedrijf in één klap meer dan 167 miljard dollar.
Naar verwachting zal de vraag naar aandelen van het internetbedrijf hoog zijn. Voor Het Financieele Dagblad is het niet de vraag óf de prijs vandaag omhoog spuit, maar met hoeveel dollar. Naar verluidt heeft een Amerikaanse hedge fund manager zelfs zijn hele portefeuille van drie miljard dollar geliquideerd om maar in te kunnen tekenen op de IPO van Alibaba. Totale gekte beheerst de markt. Het FD schrijft niet voor niets:
"Vergeten lijken de dure lessen die zijn geleerd van Chinese techbedrijven die eerder de gang naar Wall Street maakten. Daarbij zat een aantal zeperds en regelrechte fraudegevallen. Zo zijn twee dozijn veelal kleinere Chinese beursbedrijven als Sino Forrest Corporation en NQ Mobile wegens fraude in het vizier gekomen van de Amerikaanse beurswaakhond SEC."
Maar volgens de belangrijkste drie begeleidende adviseurs (natuurlijk weer JP Morgan, Goldman Sachs en Morgan Stanley) heeft het bedrijf in China een onberispelijke reputatie en is het zeer transparant over haar cijfers. Ook zeggen de adviseurs dat beleggers niet hoeven te vrezen voor een nieuwe 'internetzeepbel', zoals aan het begin van deze eeuw: het internet, en meer in het bijzonder e-commerce, is volwassen geworden en is 'here to stay'. Alibaba, en dan met name haar veilingsite Taobao, telt intussen alleen al in China meer dan 300 miljoen gebruikers. Maar ook Nederlandse ondernemers kopen en verkopen via de Chinese site. Het internet heeft de wereld gereduceerd tot een beeldscherm. Het merk Taobao is nu al groter dan de twee grootste Amerikaanse aanbieders -E-bay en Amazon- samen.
Het Chinese bedrijf is op haar thuismarkt ook enorm succesvol. Het bedrijf behaalde vorig jaar een winst van 2,9 miljard dollar en alleen al in het tweede kwartaal van dit jaar boekte het een winst van 2 miljard. En bovendien zijn de groeiperspectieven van het buitengewoon winstgevende bedrijf uitstekend. Geen wonder dat beleggers staan te dringen om aandelen te verwerven. En laten we eerlijk zijn: wie kijkt naar de beurswaarde van enkele grote internetbedrijven ten tijde van introductie en nu, moet zelf constateren dat velen geslaagd zijn: Yahoo steeg van $ 0,3 miljard in 1996 naar $ 42,4 mrd nu; Amazon steeg van $ 0,4 mrd in 1997 naar $ 149,7 mrd nu; E-bay steeg van $ 0,7 mrd in 1998 naar $ 64,5 mrd nu; Google steeg van gemiddeld $ 21 mrd (na samenvoeging met Orange in 2005, red.) in 2000 naar bijna $ 400 mrd nu; en zelfs Facebook is, na een aarzelend begin, gestegen van $ 104 mrd in 2012 naar $ 198 mrd nu. Kortom, het is volstrekt begrijpelijk dat beleggers wereldwijd interesse tonen in dit nieuwe aandeel.
Hier vindt u een overzicht van mijn columns en u kunt mij hier volgen op Twitter