Goed nieuws!
Het belastinggeld klotst tegen de plinten in Hilversum. Dat blijkt wel uit de arrogantie van NPO-baas Henk Hagoort: hij zei dat de NPO niet van plan is om ook maar van één programma publiekelijk bekend te maken hoeveel belastinggeld het kost.
In een normaal functionerende democratie zou niemand dat pikken, maar de NPO voelt zich oppermachtig. Maar er gaat iets veranderen ten goede: er wordt heel veel gesneden in de talloze websites van de publieke omroep. Eindelijk dus eens wat positief nieuws uit omroepland:
De NPO stelt voor websites te schrappen als ze minder dan 100.000 bezoekers per maand trekken.
Directeur televisie Frans Klein van de NPO zei woensdag dat de omroepen momenteel ongeveer honderd van de zeshonderd websites actief bijhouden en verversen, waarop onder meer de programma's versnipperd zijn terug te kijken. Daar blijven er vijftig van over.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, zullen we maar zeggen. Er zijn helemaal niet zeshonderd websites nodig om de kijker te informeren over de programmering van de publieke omroep. Een handvol sites zou al ruim genoeg zijn, al is het maar om de macht van de NPO in te perken, zoals collega Tim Engelbart ook opmerkt op Twitter:
https://twitter.com/TimEngelbart/status/585794602248118272
Ik ben vooral benieuwd wat de volgende stap wordt. De publieke omroep moet wat mij betreft terug naar maximaal twee zenders, het liefst 'slechts' één. Commerciële omroepen leveren prima programma's en brengen het nieuws vaak beter en uitgebreider dan het NOS Journaal. Waarom zouden we nog vasthouden aan dit oude model?