Waar Trouw het werkelijke probleem wegmoffelt en doet alsof een toegenomen populariteit van baarden de oorzaak van dit monsterverlies voor Gillette is, weten wij wel beter. Consumenten houden er niet van om op een belerend toontje via een deugreclame te worden verteld dat zij moeten veranderen. Met ruim
anderhalf miljoen 'dislikes' sinds januari van dit jaar, ga je mij echt niet vertellen dat Gillette 8 miljard verlies maakt door de populariteit van baarden. Nee, waar dit om gaat is het feit dat bedrijven zich steeds vaker menen te moeten mengen in politiek-ideologische debatten.
IKEA in Polen is óók zo'n voorbeeld waar de spanningen hoog door opliepen.
Bedrijven doen dit natuurlijk al heel lang, omdat het een goedkope manier van
reclame is. Ze proberen daarbij, vrijwel altijd, voor een opvatting te kiezen met een hoog 'hoe kun je daar nou tegen zijn'-gehalte. Maar ja, voor een groen klimaat en tegen kinderarbeid zijn heeft z'n effectiviteit inmiddels wel verloren. De drang om te onderscheiden neemt toe en brengt meer risico met zich mee, al lijken dergelijke bedrijven dat besef nog niet helemaal te hebben.
Het is te hopen dat een rel zoals in Polen en een miljardenverlies zoals bij Gillette, tot inzicht leidt. Waarschijnlijk betekent dat een terugkeer naar 'veilige onderwerpen', al had ik liever gezien dat ze zich weer gewoon op hun producten en diensten zouden richten. We worden er als maatschappij niet beter van als bedrijven ons (nog meer) gaan proberen op te voeden.