Met de wirwar aan regelgeving rondom corona wordt men geacht steeds creatiever te zijn om toch maximaal 'open' te gaan. Komende weken is het de beurt aan het openbaar vervoer, alle stads- en streekbussen zullen verbouwd worden. Een zogeheten kuchscherm wordt voorin geïnstalleerd, waardoor men weer 'normaal' de bus kan betreden. Dit om het zwartrijden tegen te gaan. Sinds de coronacrisis is zo'n 20% van de reizigers zwart aan het rijden. Normaal gesproken ligt dit percentage op zo'n 1 à 2%. Een fikse stijging dus, en daarom ook wel logisch dat men dit probleem probeert aan te pakken.
„Ook in alle trams gaat dit gelden. Sinds de coronacrisis is er gemiddeld al zo’n twintig procent zwartrijders, omdat de voordeur ter bescherming van de bestuurder dicht blijft. Normaal is dat een à twee procent. Door achter instappen schiet het percentage omhoog.”
Ook gaat men wat extra regels toepassen in het busverkeer. Er zal een eenrichtingsverkeer komen, en buschauffeurs krijgen de opdracht om na iedere rit de bus te ventileren. Ook bij het ov zien het belang in van goede ventilatie.
„Chauffeurs gaan daarom bij iedere halte hun voertuig doorluchten door alle deuren te openen. Ook gaan we eenrichtingsverkeer invoeren, voor erin achter eruit. De kans op blootstelling aan het virus wordt zo nog kleiner, in aanvulling op de al verplichte mondkapjes”
Door bij iedere stop alle deuren te open hoopt men het aerosolniveau te verlagen in de bus. Dit om toch verantwoord te kunnen blijven rijden.
„Het is dus aan te bevelen alle voertuigdeuren bij elke halte even te openen. Ook is het beter dat de eerste rij stoelen achter de bestuurder afgeplakt zal blijven”