Is televisie kijken in Amerika een heel andere belevenis dan in Nederland? Ja, want in Amerika hebben mannen allemaal een erectieprobleem en worden er miljoenen uitbetaald aan schadevergoedingen na medische missers. Als we de reclames mogen geloven dan.
Tijdens mijn rondreis door het diepe zuiden van de Verenigde Staten heb ik in bijna iedere hotel- en motelkamer televisie gekeken. Meestal lag ik 's avonds uitgeput van de reis op bed en keek ik nog een uurtje of twee televisie. Basketbal en honkbal bij ESPN, The Bill O'Reilly Factor en The Sean Hannity Show bij Fox News en een heleboel Jerry Springer-achtige shows bij NBC.
Er zijn me twee dingen bijgebleven: 1. Amerikaanse tv-programma's zijn zonder uitzondering spectaculairder en professioneler dan Nederlandse tv-programma's en 2. als je alleen de reclames zou zien, dan zou je denken dat alle Amerikaanse mannen erectieproblemen hebben, dat vrijwel iedere Amerikaan ziek is en potentieel gevaarlijke medicaties nodig heeft, en dat er dagelijks miljoenen dollars worden uitbetaald aan schadevergoedingen na medische missers en auto-ongelukken.
Ik overdrijf niet als ik zeg dat de reclames op Amerikaanse televisie alomtegenwoordig zijn. Sommige programma's worden na een paar minuten al onderbroken voor een reclameblok. Als er geen reclame wordt gemaakt voor forse schadevergoedingen na een auto-ongeluk of een foutieve behandeling van een arts of ziekenhuis, dan gaat het wel over medicatie waar bijna altijd een briefje van de dokter voor nodig is. Het gaat meestal om zeer specifieke gevallen ('Heeft u hier en daar last van en bent u weleens dit of dat en gaat u dan dat en dat doen, gebruik dan onze medicatie!'), maar het is bijna allemaal te herleiden tot een van de grootste problemen waar Amerika mee te kampen heeft: het o-woord. Inderdaad, obesitas.
Hoewel ik al wist dat veel Amerikanen te dik zijn (
in 2030 heeft in 39 van de 50 staten meer dan de helft van de volwassenen obesitas), heb ik dat een paar weken lang met eigen ogen kunnen zien. Waarom Amerikanen zo snel zo dik worden, komt onder andere omdat ze dagelijks te grote porties eten. Dat eten is ook nog eens te vet, te zout én te zoet. Denk aan
biscuits met
gravy voor ontbijt, een vette hamburger en zoute frietjes als lunch en gefrituurde kip of steak tijdens het avondeten. Dat allemaal zonder groente of fruit, maar wél met gratis
refills cola of
sweet tea in restaurants en fastfoodketens.
Zonder dat de term obesitas ook maar één keer valt, geven jonge gezonde mannen in reclames toe dat ze erectieproblemen hebben en vertellen slanke vrouwen welke pillen ze slikken tegen de gevolgen van obesitas (wederom zonder dat dat woord wordt gebruikt). Als je de reclames ziet, kun je maar één conclusie trekken: ze houden zichzelf eigenlijk een beetje voor de gek.
De Verenigde Staten gaan gebukt onder een obesitas-epidemie en de reclames op de Amerikaanse televisie weerspiegelen dat. Nee, dan Nederland, waar slechts 12 minuten per uur reclame wordt gemaakt, meestal voor de nieuwste shampoo, make-up en aanbiedingen bij de Albert Heijn. Wij mogen onszelf gelukkig prijzen.