Bezit u nog een fossiele auto dan gaat het tanken van brandstof weer duurder worden in 2019. Niet alleen een verhoging van de accijnzen en de totaalprijs van een literbrandstof vanwege de BTW-belasting van 21% zijn daaraan debet, maar ook mogelijke gevolgen van het OPEC-besluit om de olieproductie te verlagen. Het Algemeen Dagblad doet de voorspelling dat de brandstofprijzen door het besluit van OPEC juist gaan dalen. Een contraire visie dus afhankelijk van de kanseninschatting die je maakt. Mocht dit scenario uitkomen dan is dat in ieder geval winst tegenover de hogere belastingdruk. Vrij logisch, want OPEC neemt hoogstwaarschijnlijk beslissingen in haar eigen belang: dus hogere olieprijzen. Ook de kosten voor productie verschillen sterk per regio waardoor sommige regio's meer gebaat zijn bij hogere prijzen op de markt dan andere. De prijzen kregen vandaag wel een klap, maar die volatiliteit is wellicht vooral door speculatie waarneembaar.
Het OPEC-besluit om de productie verlagen lijkt echter nog te wachten op een ja-woord uit Moskou. De olievereniging is gebaat bij hogere prijzen, vooral in de regio's waar het winnen van olie op hogere kostprijzen kan rekenen. Zo kost de productie van één barrel olie in Saoedi-Arabië rond de $9,-, in Rusland en de Verenigde Staten is dat bedrag iets hoger, maar deze drie landen vormen samen de grootste producten van olie op dit moment en hebben ook de meeste baat bij hogere prijzen. Niet bij lagere Algemeen Dagblad. Tenzij om politieke redenen, maar die zie ik op dit moment nog niet. Knippen in de productie put uiteindelijk de voorraden uit en ceteris paribus in stijgende prijzen. Maar dit is slechts een theorie. Te meer omdat de relevantie van OPEC qua investering reuze meevalt is het de verwachting dat andere producerende landen de productie altijd kunnen bij schakelen. Maar OPEC zit vaak aan de goede kant dankzij het land van Bin Salman en het is de verwachting dat de vraag naar olie blijft toenemen.
[caption id="attachment_214994" align="aligncenter" width="463"] Olieproductie van OPEC- en non-OPEC landen. Opvallend is de lage investeringen in OPEC-productie in relatie tot alternatieve markten. Bron: Knoema.com[/caption]
Mochten de prijzen van olie toch gaan stijgen dan is de kans groot dat de brandstofindustrie de prijzen natuurlijk direct zal mee verhogen aan de tank. Maar in het geval dat het Algemeen Dagblad toch gelijk krijgt en de prijzen dalen dan is het maar zeer de vraag hoe snel bijvoorbeeld Shell, BP en anderen meegaan in het verlagen van de prijzen voor de consument. Van de marktpartijen weten we dus niet precies hoe en wat ze gaan beslissen, maar vanuit de overheid weten we het in ieder geval zeker. Daarbij zouden die verschillende belastingen meerekenen in de inflatie en dus weer hogere belastingen rechtvaardigen. Een vicieuze cirkel en een rare gang van zaken volgens Paul van Selms van United Consumer: "De inflatiecorrectie is bovendien een raar argument. Juist door het jaarlijks verhogen van de accijnzen stijgt de brandstofprijs en juist de brandstofprijs zelf is weer bepalend voor het berekenen van de inflatie in Nederland. De overheid profiteert zo steeds opnieuw van prijsstijgingen (inflatie), die ze bovendien zelf creëert.''
Lekker inslaan dus op 31 december!