Het OPEC-besluit om de productie verlagen lijkt echter nog te wachten op een ja-woord uit Moskou. De olievereniging is gebaat bij hogere prijzen, vooral in de regio's waar het winnen van
olie op hogere kostprijzen kan rekenen. Zo kost de productie van één barrel olie in Saoedi-Arabië rond de $9,-, in Rusland en de Verenigde Staten is dat bedrag iets hoger, maar deze drie landen vormen samen de grootste producten van olie op dit moment en hebben ook de meeste baat bij hogere prijzen. Niet bij lagere Algemeen Dagblad. Tenzij om politieke redenen, maar die zie ik op dit moment nog niet. Knippen in de productie put uiteindelijk de voorraden uit en ceteris paribus in stijgende prijzen. Maar dit is slechts een theorie. Te meer omdat de relevantie van OPEC qua investering reuze meevalt is het de verwachting dat andere producerende landen de productie altijd kunnen bij schakelen. Maar OPEC zit vaak aan de goede kant dankzij het land van Bin Salman en het is de verwachting dat
de vraag naar olie blijft toenemen.
[caption id="attachment_214994" align="aligncenter" width="463"]
Olieproductie van OPEC- en non-OPEC landen. Opvallend is de lage investeringen in OPEC-productie in relatie tot alternatieve markten. Bron: Knoema.com[/caption]
Mochten de prijzen van olie toch gaan stijgen dan is de kans groot dat de brandstofindustrie de prijzen natuurlijk direct zal mee verhogen aan de tank. Maar in het geval dat het Algemeen Dagblad toch gelijk krijgt en de prijzen dalen dan is het maar zeer de vraag hoe snel bijvoorbeeld Shell, BP en anderen meegaan in het verlagen van de prijzen voor de consument. Van de marktpartijen weten we dus niet precies hoe en wat ze gaan beslissen, maar vanuit de overheid weten we het in ieder geval zeker. Daarbij zouden die verschillende belastingen meerekenen in de inflatie en dus weer hogere belastingen rechtvaardigen. Een vicieuze cirkel en een rare gang van zaken volgens Paul van Selms van United Consumer:
"De inflatiecorrectie is bovendien een raar argument. Juist door het jaarlijks verhogen van de accijnzen stijgt de brandstofprijs en juist de brandstofprijs zelf is weer bepalend voor het berekenen van de inflatie in Nederland. De overheid profiteert zo steeds opnieuw van prijsstijgingen (inflatie), die ze bovendien zelf creëert.''