En u ook.
Heel vreemd, maar het blijkt dat supermarkten eerst en vooral geïnteresseerd zijn in
geld verdienen. Tegelijkertijd wil de consument zo min mogelijk geld uitgeven.
Het gevolg is dit: Ondanks de belofte van supermarkten om de komende jaren de plofkip uit de schappen te laten verdwijnen, is het aantal aanbiedingen voor deze in een kleine ruimte, snel vetgemeste kip dit jaar juist toegenomen. De acht grootste supermarkten adverteerden dit jaar maar liefst 30 procent vaker met dit vleesproduct dan vorig jaar. Bij supermarkt Albert Heijn verdubbelde het aantal aanbiedingen voor plofkip zelfs.
Als 'de samenleving' hier verandering in wil brengen moeten consumenten ophouden plofkippen te kopen. Ze moeten dan bewust voor een duurdere kip kiezen, die in relatieve vrijheid is geboren, en die tijdens zijn leven heerlijk rond heeft mogen lopen door de weide.
Zolang 'we' dat niet doen moeten we supermarkten vooral niet zwartmaken. De enige reden dat ze plofkippen verkopen is namelijk dat wij ze kopen.