"Dit was één van mijn makkelijkste races."
Max Verstappen heeft het ge-wel-dig gedaan in
Mexico. De jonge Nederlander begon vanaf P2 aan de race, maar na de eerste paar bochten reed hij al op de eerste plaats; een positie die hij niet meer weggaf.
Voor Max waren de eerste bochten veruit het belangrijkst. Daar moest het gebeuren.
Lewis Hamilton en
Sebastian Vettel begrepen dat maar al te goed, dus ook zij gingen er vol voor.
Het resultaat was dat de Grand Prix meteen met een heerlijk gevecht begon. Het mooiste van het gevecht was het resultaat: Max haalde Vettel in, hield Hamilton achter zich, en reed dus rond op P1.
Vettel en Hamilton knokten vervolgens ook nog eens met elkaar, en raakten elkaar daarbij. Het gevolg: Hamilton had een lekke band en de neus van Vettels bolide moest vervangen worden. De twee heren vielen daardoor mijlenver terug.
De twee kemphanen moesten daarna dus aan een inhaalrace beginnen. Dat ging Vettel beduidend beter af. De
Ferrari-coureur eindigde uiteindelijk op de vierde plaats. Hamilton moest genoegen nemen met een magere
negende plek. Het goede nieuws voor de
Mercedes-rijder? Dat was voldoende om voor de vierde keer in zijn carriere wereldkampioen te worden. Een geweldige prestatie van hem én zijn team.
En Max? Die vertelde achteraf dat deze race "
één van de makkelijkste races" uit zijn carriere was. Hij hoefde niet eens het maximale uit zijn Red Bull te halen om zijn voorsprong op de nummer twee (Valtteri Bottas van Mercedes) en drie (Kimi Raikkonen van Ferrari) verder uit te bouwen. Aan het einde van de race reed Bottas maar liefst 20 seconden achter hem -- en dat terwijl Max bewust op zo'n manier reed dat hij zijn wagen een beetje spaarde.
Want ja, dat was wel verstandig. Tijdens de race vielen vier (4) van de zes (6) wagens met een
Renault-motor namelijk uit met motorproblemen. Ook Max' teamgenoot
Daniel Ricciardo -- die in de eerste helft van het seizoen juist alle geluk ter wereld had -- moest eraan geloven. Toen Max gevraagd werd tijdens de persconferentie of hij zich daar bewust van was, dat de ene na de andere Renault-motor ermee ophield, antwoordde Max dat hij juist daarom bewust een beetje met de handrem erop reed -- niet 'langzaam,' maar wel op zo'n manier dat de motor en de banden goed bleven.
Het beste nieuws voor Max is natuurlijk dat de Red Bull de afgelopen weken zoveel beter is geworden dat hij nu de snelheid heeft om de concurrentiestrijd aan te gaan met Mercedes en Ferrari -- en zelfs te winnen! -- zónder de noodzaak om op elk moment het maximale uit zijn bolide te halen. Eerder dit seizoen was dat heel anders... en het zal Max goede hoop geven voor volgend seizoen.
Voor Nederlandse
Formule 1 fans is dit natuurlijk nauwelijks te bevatten. Nog maar een maand of twee geleden had het er alle schijn van dat dit seizoen totaal verloren zou zijn voor Max. Hij
wilde wel, maar zijn auto werkte niet mee. Steeds weer had hij pech. In de ene race na de andere viel hij uit.
Maar wat deed Max? Die liet zich niet afleiden. Ja, hij was af en toe geïrriteerd, maar hij gebruikte die gecontroleerde woede om bij de volgende Grand Prix wéér het maximale uit zichzelf en zijn wagen te halen. En als hij toen weer pech had? Screw it. De volgende keer probeerde hij het gewoon wéér.
Het resultaat liegt er niet om: hij heeft nu al twee Grand Prix gewonnen de afgelopen weken, en zou een week geleden eigenlijk derde zijn geweest (ware het niet dat er een steward was die zichzelf belangrijker vond dan de
autosport). Ja, natuurlijk bedankt Max zijn team, maar eigenlijk heeft hij deze fantastische resultaten eerst en vooral aan zichzelf te danken. Wat een held, en wat fantastisch om te zien.