Eindelijk eens een acceptabele film van Hollandse bodem, en het enige wat we erover te horen krijgen is negatief gejankebalk.
Heeft u Nova Zembla al gezien? Ik wel. Topfilm: eindelijk eens een Nederlandse film die meer te bieden heeft dan kazige synthesizermuziek bij wijze van een soundtrack, de eeuwige Georgina Verbaan en Johnny de Mol in de hoofdrol en de ene bizarre seksscène na de andere. Nee, niks van dat alles. Gewoon een goede film met spanning, multidimensionale karakters en een mooie setup. Oja, en 3D, maar dat is wat mij betreft nog het minst interessante van alles.
Kortom: helemaal geen slechte film, maar toch vonden dezen en genen het nodig om de film helemaal de grond in te stampen. Zo gaat dat hè, in Nederland. Als iemand het ook maar wáágt om z'n kop boven het maaiveld uit te steken komen de aasgieren uit hun schuilplaats tevoorschijn en beginnen te pikken totdat er niks meer over is gebleven van het aanvankelijke product.
Dat zagen we al met de hele kwestie rond Ivo Niehe. De beste man had een succesvolle theatershow opgezet in Parijs, maar heel Nederland ging zuur lopen doen naar aanleiding van het feit dat Niehe hier melding van maakte. Trots zijn op je eigen prestaties is een heel erg vies woord in ons landje, en zo werd ook tv-icoon Niehe dit plezier ontzegd.
Nu dus weer het gedoe met Nova Zembla. Direct na de première krijgen we
eerst de Volkskrant die de film afschildert als het eerste het beste amateurfilmpje. Daarna volgden
de flauwe grappenmakers van Paul de Leeuw die er daadwerkelijk bezwaar tegen leken te hebben dat Oerlemans ook een vrouw had gecast voor z'n film. Tenslotte kropen
ook de historici uit hun donkere hol om op te merken dat deze speelfilm het lang niet altijd zo nauw had genomen met de geschiedenis.
Bah. Ik heb m'n buik er wel weer even van vol. Ik wil Reinout Oerlemans een hart onder de riem steken en hem aanraden zich vooral niks aan te trekken van deze 'het glas is altijd half, zoniet volledig leeg'-mensen. Dat is nu eenmaal Nederland, en Nederlanders kicken op het neerhalen van mooie dingen. Mochten Van Heemskerk en Barentsz nog eens 'om de noord' willen varen, dan wil ik ze aanraden deze profesionele zwartkijkers aan te nemen als crew.
Nova Zembla is een hele goede film, zeker voor Nederlandse begrippen, en verdient dan ook eerder een pluim dan de lelijkheid die het nu te voorduren krijgt. Driewerf hoera voor Reinout Oerlemans!