Socialisten die weinig van marktverwerking begrijpen, het is een tautologie, maar het blijft opmerkelijk.
De SP wil dat de kijker meer invloed krijgt op de zenders die kabelexploitanten aanbieden. Zo zou elk bedrijf een 'zenderraad' moeten inrichten die bindend advies kan geven. Volgens SP-Kamerlid Japser van Dijk bepalen kabelbedrijven nu "eenzijdig" en "zonder consumenteninvloed" welke zenders zij aanbieden.
Op de website van de partij voegt de SP daaraan toe: "Kabelbedrijven als Ziggo en UPC hebben nu een monopolie op het TV-aanbod in hun regio. Zonder enig overleg kunnen ze zenders uit het pakket halen." Van Dijk wordt er als volgt geciteerd: "Het wordt hoog tijd voor een volwassen inspraak op het TV-aanbod."
Volwassen? Dat is een opvallende woordkeuze, aangezien de visie van de SP als kinderlijk kan worden omschreven.
De kabelbedrijven zijn wettelijk verplicht de drie publieke netten door te geven, maar daarnaast vrij te bepalen welke buitenlandse en commerciële zenders zij aanbieden. Dat is niet onterecht. De bedrijven verplichten een aantal of bepaalde zenders aan te bieden, is als de slager verplichten elke woensdag gehaktballen te verkopen. Dat moet de slager natuurlijk zelf weten en die laat zich daarin leiden door de vraag van zijn klanten. 'Consumenteninvloed' dus. We noemen dat ook wel marktwerking.
Bevalt het aanbod van de slager niet, dan kan de klant zijn vlees bij de concurrent kopen. Ook dat is op de TV-markt niet anders. En bevalt het kabelaanbod van Ziggo noch UPC, dan kan de consument overstappen op Digitenne van KPN of satelliettelevisie. Keuze genoeg. Welk probleem probeert de SP hier op te lossen?