Voor Verstappen-fans, die hoopten dat de Formule 1 binnenkort naar Nederland komt hebben we slecht nieuws: de Rijksoverheid heeft laten weten bij monde van de minister van Sport Bruno Bruins (VVD) dat Nederland geen financiële bijdrage zal leveren aan het sportfestijn, zo meldt NOS Teletekst. Daarmee slinken de kansen voor de organisatie van een F1 Grand Prix op het circuit van Zandvoort, immers moet er nog behoorlijk worden geïnvesteerd in de faciliteiten. Dat met de entree van
Max Verstappen in de Formule 1 en zijn sterke laatste deel van het afgelopen seizoen de F1 weer populair is in Nederland moge duidelijk zijn. Dankzij
Verstappens geweldige rijstijl en marketingwaarde weet hij steeds meer kijkers voor zich te winnen. Logisch dus dat de Formule 1 graag Nederland wil bezoeken. Twee mogelijke locaties zijn geschikt. Het traditionele circuit van Zandvoort, dat met haar rijke historie een geweldig verhaal in zich draagt en het
TT Circuit van Assen.
Terwijl in Zandvoort grote investeringen noodzakelijk zijn, kan de F1 goedkoper worden georganiseerd in Assen. Met de uitspraken van minister Bruins nemen de kansen voor Assen ook weer toe! Immers vroeg de organisatie te Zandvoort om een structurele financiering van ruim 5 miljoen euro per jaar! De kosten voor aanpassingen van Assen zijn lager dan in Zandvoort:
ongeveer 2 miljoen euro.Voor dat geld is het lange rechte stuk dan verlengt om het geschikt te maken voor de
DRS en zijn de juiste kerbstones aangelegd. Maar Assen heeft dan weer het probleem dat ze geld nodig hebben voor de F1-licentie: kosten 20 miljoen euro!
Overigens zijn er volgens de minister voldoende marketingkansen voor Zandvoort en is overheidssteun helemaal niet noodzakelijk. Hartstikke goed, minister! Dit soort grote jongens moeten het gewoon zelf kunnen regelen toch? Zo kan het circuit sponsoren aantrekken en wellicht nog andere creatieve marketingmethoden toepassen om geld binnen te hengelen. Maar de eigenaar van het circuit, Prins Bernhard jr., kon het natuurlijk
niet nalaten om alsnog geld te vragen uit de staatskas.
Maar dit is niet het einde voor de Formule 1 in Nederland. Het TT Circuit Assen maakt kans om Zandvoorts aanbiedingen te overbieden. Immers is de infrastructuur aldaar ingericht om tienduizenden mensen een plezierige tijd te bieden en zijn de Drenten veel minder geld kwijt om het circuit geschikt te maken voor de F1. Afwachten dus maar weer en kijken welke van de twee het gaat redden. Welke het wordt maakt niet uit: als de F1 er maar komt!