"We zijn al jaren niet controversieel genoeg."
In gesprek met
EenVandaag legt scheidend SP-voorzitter Ron Meyer uit wat er volgens hem de afgelopen jaren is misgegaan bij zijn partij. Hoewel veel mensen kritiek hadden op de reclamespot van de
SP vlak voor de Europese verkiezingen, waarin
Frans Timmermans belachelijk werd gemaakt, is hij ervan overtuigd dat zulke campagnes wel degelijk dé manier zijn voor de SP om weer een relevante partij te worden. Of, zoals hij het samenvat:
"We zijn al jarenlang niet controversieel genoeg."
"Het gaat erom dat we al jarenlang te anoniem zijn," gaat hij verder. "We zijn een partij die mensen onvoldoende het gevoel geeft dat ze met ons de machtsverhoudingen kunnen veranderen. We zijn de afgelopen jaren te salonfähig geworden."
Gevraagd of hij dus vindt dat er meer filmpjes moeten komen als die over Timmermans:
Hilarisch genoeg framet EenVandaag het filmpje over Timmermans als "op of over de rand." Daar begrijp ik werkelijk niets van. Er was niets mis met dat filmpje. Ja, het was een directe aanval op Timmermans en zijn eurofiele partij, maar dat hoort erbij in de
politiek. Vergeleken met andere filmpjes -- zeker in andere landen: het Verenigd Koninkrijk, Amerika, Frankrijk -- was het heel, heel tam. Het was niet gemeen, het was niet overdreven persoonlijk... Het was eigenlijk gewoon een prima kritiek op man die door zijn partij naar voren geschoven was als mogelijke nieuwe leider
van de hele Europese Unie!Afijn, ook wat de rest betreft heeft Meyer natuurlijk gelijk. De SP is inderdaad een salonfähige partij geworden die nauwelijks te onderscheiden is van de
PvdA, GroenLinks en andere linkse kartelpartijen.