1. Home
  2. Schamen bedrijven zich voor het verdienmodel van internet?

Schamen bedrijven zich voor het verdienmodel van internet?

Geen categorie21 feb 2012, 19:00
Internet is prachtig.
Een open netwerk voor iedereen en een economie aanjager van jewelste, getuige de explosief groeiende online handel die meer en meer de traditionele markten overnemen. Elk product op de juiste plaats, op het juiste moment en uitstekend vindbaar voor alle klanten.
Internet op zichzelf lijkt "gratis". Men betaalt uitsluitend voor de toegang hiertoe middels (mobiele) abonnementen.
De vraag die veel gebruikers zich nooit stellen is hoe het nu kan dat er voor internet "niets betaald" hoeft te worden. Kun je zo maar voor niks surfen, sites bezoeken en communiceren via de sociale netwerken? Het antwoord hierop is neen! Internet is niet gratis. Hoezo niet gratis? Hoor ik u zeggen, wel dat zit namelijk zo:
Wanneer men surft, wordt nauwlettend bijgehouden welke sites u bezoekt, welke vakantiereizen u boekt, uw favoriete films, restaurants en ga zo maar door. Deze gegevens zijn veel waard voor marketeers die op deze manier de toegang krijgen tot zeer precieze doelgroepen voor hun producten of diensten.
Nog steeds niks aan de hand zou je zeggen, maar hier komt het probleem. De mensen die gevolgd worden door deze marketing bureau's weten dat niet. Deze zijn volstrekt onwetend over de "surfgedragshandel" die welig tiert op internet gebaseerd op hun privébewegingen.
Is dit wenselijk kun je je afvragen. Ik vind in ieder geval van niet. Er is niets mis met het verzamelen van deze gegevens maar het dient wel eenmalig netjes vooraf te worden gemeld. Dus als u voor het eerst naar een site gaat zou eenmalig een boodschap kunnen worden weergegeven in de trant van "wij verzamelen uw gegevens teneinde...." Enfin vult u maar in en dan vervolgens zou er eenmalig toestemming kunnen worden gegeven. De oplossing zou je zeggen maar in de praktijk lijkt de markt bang dat u "nee" gaat zeggen en werpt een rookgordijn op met termen als "niet gebruiksvriendelijk, trager internet etc.
In bijgaand filmpje nog even de uitleg zoals ik die indertijd heb gegeven en de problemen die het alternatief: de zogenaamde "opt out" waar de branche mee kwam met zich meebrachten.
In juni 2011 is onze "Cookiewet" aangenomen die dit soort rechten voor internetgebruikers vastlegt. In maart zal deze zeer waarschijnlijk door de Eerste Kamer worden aangenomen en wordt dit onderdeel van de Nederlandse Telecomwet. Een nieuwe Telecomwet en internet dat is gebaseerd op een eerlijk en open verdienmodel. Als de angst van de adverteerders zou uitkomen en dus iedereen "nee" gaat antwoorden, krijgen we een heel andere politieke discussie.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten