Straks tikken we twee euro per liter af aan de pomp.
De laatste weken betalen we steeds meer geld voor een litertje benzine of diesel. Nog even en we betalen meer dan de recordprijzen van vorig jaar: 1,90 euro voor één liter benzine en 1,56 euro voor een liter diesel. Volgens Paul van Selms, directeur van consumentencollectief UnitedConsumers
is het slechts een kwestie van tijd tot we over die prijzen heengaan. Wat u en ik allang weten; zoiets kan echt alleen in Nederland, waar de overheid wel erg veel belasting heft op benzine.
Niet lang geleden becijferde Bloomberg dat de Nederlandse benzineprijs
de op twee na hoogste ter wereld is (alleen de Turken en de Noren betalen meer geld voor een liter brandstof). Dat heeft bar weinig te maken met het feit dat we niet dicht bij een oliebron wonen. Het heeft alles te maken met de hoge accijnzen én btw die de Nederlandse overheid heft op benzine en diesel. Voor de overheid is de auto een melkkoe, terwijl juist de autorijders de motor van de economie zijn. Zij rijden dagelijks naar hun werk om geld te verdienen (en belastingen te betalen).
Voor de graaiende Nederlandse overheid is het natuurlijk nooit genoeg. Het kabinet-Rutte II wil zelfs de accijnen per 1 januari 2014 verhogen. Middenin de recessie! Dat erkent Van Selms van het consumentencollectief gelukkig ook:
Volgens de directeur van UnitedConsumers gooien steeds meer automobilisten hun tank over de grens vol, in Duitsland of België.
"Dat levert veel geld op. Vooral de accijns op benzine is in Nederland torenhoog, wij staan daarmee bovenaan in Europa," weet Van Selms.
Ik heb het al eens eerder
geschreven: het mag misschien niet patriottisch zijn om iedereen op te roepen hun benzine en diesel bij de buurlanden te halen (prijsverschil: 14 tot 16 cent per liter benzine), maar hoe moeten we anders het kabinet aan het verstand brengen dat het zo niet langer kan? De accijnzen moeten niet omhóóg, maar omláág. De automobilist is geen klootzak die moet worden bestraft omdat hij de auto pakt in plaats van de trein. De automobilist moet juist worden beloond dat hij de auto pakt, elke dag in de file staat en de economie draaiende houdt.