'Betalen met de smartphone, simpeler kan het niet.' werd ons beloofd. Dat pakte dus anders uit. Vergeleken met andere landen heeft Nederland het toch aardig goed voor elkaar bij het
openbaar vervoer: je kunt overal, of je nou in Groningen of Rotterdam bent, op dezelfde manier en vanuit dezelfde 'pot' je reis betalen. Handig, maar de betaalmethoden blijven omstreden en omslachtig: de OV-chipkaart werkt, maar is een forse investering voor iets wat bijvoorbeeld een toerist slechts een enkele keer zou gebruiken. Die kaart is immers niet gratis.
Genoeg redenen dus om te kijken of het niet anders kan. Het liefste zou je natuurlijk betalen met iets wat je al hebt, in plaats van met een peperdure plastic kaart. Smartphones lijken een logische opvolger: vrijwel iedereen heeft er wel één tegenwoordig, en we hebben het ding altijd bij ons. En het kan: in de metro van Londen kun je al vlekkeloos en simpel betalen met je telefoon.
Dat moet redelijk makkelijk over te nemen zijn hier dus, zou je verwachten. Maar nee! We zijn immers in Nederland, dus maken de prutsers achter de OV-chipkaart, Translink, er natuurlijk weer eens een potje van. Twee maanden geleden werd het ingevoerd, en
wat blijkt? Niemand snapt er ook maar iets van.
Om maar met de cijfers te beginnen: slechts 4702 van de zo'n 17 miljoen mensen in Nederland heeft het aan de praat gekregen, en dat terwijl de app die ervoor nodig is zo'n 50.000 keer is gedownload: maar zo'n miezerige 10% is het dus daadwerkelijk gelukt om ermee in te checken. Na twee maanden is wel duidelijk waarom: het hele proces is gewoon veels te omslachtig en ingewikkeld. Als eerst moet er een app gedownload worden, maar vervolgens verschilt het ook weer per provider hoe je verder moet gaan:
Bij KPN-gebruikers (3,7 miljoen) was de chaos zo groot dat Translink al na een paar dagen het systeem voor nieuwe KPN-bellers sloot. Nu wordt weer voorzichtig geprobeerd om KPN-gebruikers aan te sluiten op de systemen van Translink. Dat is zo complex dat medewerkers van KPN via de telefoon mensen die het echt niet lukt stap voor stap helpen om de app in werking te stellen. Voor gebruikers van Vodafone (4,9 miljoen) is het iets eenvoudiger, maar ondanks aanpassingen van Translink aan de app slaagt 10 procent er nog steeds niet in om te reizen met de OV-chipkaart op de telefoon.
Zucht. Dat schiet natuurlijk niet op. Maar ja, hadden we iets anders verwacht van een bedrijf dat goud geld verdient aan de OV-chipkaart, en dus in feite weinig belang heeft bij het succesvol worden van deze nieuwe betaalmethode? Het moge toch op zijn minst duidelijk zijn dat de prioriteiten ergens anders liggen, of dat men daar een stel techneuten van likmevestje in dienst heeft. Ik zou zeggen: kies maar.