Internet zonder social media kan eigenlijk niemand zich meer voorstellen. Maar waar social media in het begin meer gebruikt werden als platformen voor mensen om hun gedachten, meningen en ervaringen te delen, hebben bedrijven ook steeds meer ingezien hoe ze ze zakelijk kunnen inzetten voor marketing. Nu mensen echter al snel overspoeld door online advertenties zijn adblockers steeds populairder geworden. Tel daar nog bij op commerciële content bovendien sneller gewantrouwd wordt, en je kunt bedenken dat online marketing een volgende stap moest maken. Het antwoord? Influencer marketing.
Wat zijn influencers
Influencer maketing is de volgende stap op online marketing gebied. Er wordt niet meer op de massa gericht, maar specifiek een bepaalde doelgroep aangesproken. Hiervoor wordt een influencer ingezet. Letterlijk vertaald een ‘beïnvloeder’. Deze persoon wordt neergezet als ambassadeur van een merk, of een bepaald product of bepaalde dienst. Op deze manier probeert het bedrijf waar de influencer mee samenwerkt invloed uit te oefenen op potentiële kopers.
Soorten influencers
De inzet van influencers is niet nieuw. Al veel langer wordt er door bedrijven samengewerkt met bekende personen. Dit type persoon wordt ook wel ‘aspirational influencer genoemd’. Het gaat om personen die voor velen een bron van inspiratie zijn door hun manier van leven. Ze staan eigenlijk model voor wat veel mensen zouden willen hebben of zijn.
Daarnaast zijn er ook de ‘authoritative influencers’. Dit zijn leiders binnen een bepaalde branche die het moeten hebben van hun expertise. Ze zijn expert geworden door hun hersens te gebruiken, zich te specialiseren en zich verder te ontwikkelen.
De afgelopen tijd zijn juist de micro-influencers die content creëren vanuit een bepaalde passie steeds populairder geworden. Deze worden ook wel ‘peer influencers’ genoemd. Het gaat hier om heel gewone mensen die in staat zijn je om je op persoonlijk vlak te motiveren en inspireren. Naar deze persoon zou je snel heen gaan, omdat je hem of haar echt vertrouwt.
De macht en invloed van influencers
Influencers worden door bedrijven om verschillende redenen ingezet. Het kan bijvoorbeeld enkel gaan om het positief beïnvloeden van de beeldvorming over het merk of het product, of de dienst. Marketing draait echter voornamelijk om het verhogen van de omzet. Vaker is het doel daarom om de doelgroep van de influencer over te halen een bepaald product of specifieke dienst van het bedrijf te gebruiken.
Bij influencer marketing mag het nooit alleen maar gaan om geld. Influencers moeten voordat ze de samenwerking aangaan goed bedenken of ze de bedrijven vertrouwen, en of ze ook wel echt geassocieerd willen worden met het merk, het product of de dienst. Een goed voorbeeld van een verkeerde inschatting was bijvoorbeeld de aanprijzing van het in 2017 te houden Fyre festival. Diverse beroemheden en onder andere modellen hadden geld gekregen om via social media dit festival te promoten. Uiteindelijk liep het festival op een grote ramp uit waarbij het is niets leek op het luxueuze festival waarmee geadverteerd werd, terwijl er wel duizenden kaarten voor vele dollars waren verkocht en mensen vooraf festivaltegoed hadden gestort.