Pomphouders grensstrook al bijna kapotgemaakt

Geen categorie07 mrt 2014, 18:59
Iedereen tankt in Duitsland of België.
Als het kabinet nog even doorzet zijn alle pomphouders in de grensregio's met Duitsland en België binnenkort failliet. De Volkskrant bericht namelijk dat februari zo mogelijk nog een slechtere maand voor ze was dan januari.
In totaal verkochten Nederlandse tankstations in die buurt 39 procent minder diesel, 42 procent minder lpg en 18 procent minder benzine dan een jaar geleden. Dat blijkt allemaal uit cijfers van Bovag en NOVE, die dan ook al tijden pleiten voor het ongedaan maken van de accijnsverhoging.
De VK legt uit:

Automobilisten en vrachtwagenchauffeurs rijden massaal naar het buitenland om te tanken. Net over de grens tanken in Duitsland scheelt soms wel 15 tot 16 cent per liter, aldus een woordvoerder van Bovag. Als de politiek niet ingrijpt, zullen veel pomphouders in de grensstreek volgens hem binnenkort extra personeel moeten ontslaan of zelfs helemaal de deuren sluiten.

Ondertussen kunnen Belgische en Duitse pomphouders hun geluk niet op. Die verkneukelen zich over de achterlijkheid van de Nederlandse regering, die werkelijk dacht dat je de accijnzen flink kon verhogen zonder problemen te veroorzaken voor pomphouders. Dit onder het socialistische motto: de vraag naar een bepaald product blijft altijd even hoog, no matter the price.
En wat blijkt? Niet alleen moeten de pomphouders in de regio eraan geloven, maar de overheid zelf gaat er ook op achteruit. En hoe:

Bovag en NOVE onderzochten de cijfers van 469 tankstations in het hele land, waarvan 70 op maximaal 5 kilometer van de grens. In heel Nederland werd vorige maand 84 miljoen liter minder benzine, diesel en lpg getankt dan in februari 2013. Dat betekent voor februari zo'n 42,8 miljoen euro minder aan accijnsinkomsten voor de schatkist dan in dezelfde maand vorig jaar.

Bovag-directeur Koos Burgman legt uit: "Onze cijfers weerspreken de aanname van veel politici dat het grenseffect zal wegebben. Met name vertegenwoordigers van de coalitiepartijen bagatelliseren de effecten en voorspellen dat het grensoverschrijdend tanken sterk zal verminderen. Het tegendeel blijkt waar. De afzetdaling van de grensstations wordt alleen maar erger."
Aangezien jan en allemaal hier al voor gewaarschuwd had is het tijd voor de verantwoordelijke minister(s) een staatssecretaris(sen) om verantwoordelijkheid te nemen voor dit wanbeleid. De accijnsverhoging moet worden teruggedraaid, en daarna is het aan de verantwoordelijke individuen om hun boeltje bij elkaar te pakken en op zoek te gaan naar een nieuwe carriere. 
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten