Dit is dus wat ze in Amerika crony capitalism noemen: het grote bedrijfsleven en de politieke elite slaan de handen ineen om 'populistische nieuwkomers' kapot te maken.
Het mediakartel en de politieke elite verklaarden eerder de zogenaamde 'populistische' partijen -- daarmee bedoelen ze partijen als de PVV, Forum voor Democratie en VNL -- al de oorlog. Die clubs zijn, zeggen zij, een gevaar voor Nederland. Daarmee bedoelen ze dan natuurlijk niet echt voor Nederland, maar voor zichzelf. Als die partijen doorbreken is het immers gedaan met het politiekcorrecte kartel en kan er eindelijk echt iets veranderen in ons land.
Jarenlang hebben mensen als ik geroepen dat deze twee krachten -- media en politiek -- nog een derde steunpilaar hebben: multinationals, of grote bedrijven. En wat zien we vandaag? Die bedrijven leggen hun masker nu inderdaad af en gaan vol politiekcorrect (en eurofiel):
Een aantal grote bedrijven is een 'brede beweging' begonnen tegen het 'oprukkende populisme en negativisme'. Ze willen zo de Nederlandse economie aanjagen.
Dat zeggen twee vertegenwoordigers van die beweging zaterdag in Het Financieele Dagblad.
Natuurlijk gaat het niet om Henk die een eenmanszaak op de hoek heeft, of om Ingrid die een kleine meubelzaak heeft. Nee, het gaat om grote bedrijven die hun invloed, welvaart en macht sinds jaar en dag gebruiken om allerlei mooie cadeaus te krijgen van politici:
Het gaat om bedrijven als Unilever, Philips, Ahold, Shell en FrieslandCampina. De beweging draait om de gedachte 'Global problems, Dutch solutions': de wereld staat voor uitdagingen en Nederland heeft daarvoor prima oplossingen, zegt Jan Zijderveld, directeur Europa van Unilever.
Kortom, het zijn stuk voor stuk eurofiele en politiekcorrecte bedrijven die op bakken met geld zitten en blijkbaar maar al te graag bereid zijn om hun geld te gebruiken om de gewone kiezer eronder te houden. Net als linkse journalisten en politiekcorrecte politici zijn zij er namelijk van overtuigd dat ze het beter weten. Zij zijn de nieuwe aristocratie, of wij dat nou prettig vinden of niet.
Vervolgens komt Zijderveld met dit soort onzin aanzetten:
"Om het populisme tegen te gaan, hebben we een nieuw verdienmodel nodig, een stip op de horizon waar we de komende decennia naartoe kunnen werken."
Maar wacht eens even, sinds wanneer is het aan multinationals -- met hoge bazen die weet ik hoeveel per jaar verdienen terwijl ze de ene na de andere reorganisatie doorvoeren waardoor gewone Nederlanders massaal op straat komen te staan -- om "populisme" te bestrijden? Het gaat hier om bedrijven. Het is hun taak om producten of diensten te leveren en die vervolgens te kopen. That's it. Ze zijn geen politieke partijen en hebben (officieel!) ook geen stem in de Tweede Kamer. Het gaat deze managers helemaal niets aan op wie Henk, Ingrid, Jan en Elina stemmen. Ze moeten gewoon geld verdienen, punt.
Waar halen deze bedrijven de botte arrogantie vandaan om zo'n campagne te beginnen en populisme 'te bestrijden'? Oh wacht, ik weet het al. Kijk maar eens goed naar de foto die boven dit artikel staat. Links ziet u Mark Rutte staan en rechts Paul Polman, CEO (oftewel de topman) van Unilever. Dit is hoe ongelooflijk multinationals (Unilever is een Brits-Nederlands bedrijf) en het partijkartel met elkaar verweven zijn. De twee zijn werkelijk twee handen op één buik en werken zo zeer met elkaar samen dat ze nog maar nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn. Het grote bedrijfsleven en het partijkartel zijn twee armen aan hetzelfde lichaam; het lichaam van de elite.
En Mark keek en zag dat het goed was.