Het neergestorte vliegtuig had technische mankementen maar vertrok toch.
Piloten van de Duitse luchtvaartmaatschappij
Germanwings, waar gisteren een vliegtuig van neerstortte waarbij alle passagiers en de bemanning van zes om het leven kwamen, weigeren om te vliegen. De reden? Het gecrashte vliegtuig had technische mankementen. Men was daarvan op de hoogte, maar uiteindelijk vertrok het toch... waarna er zich dus een vreselijke ramp voltrok.
Dat
bericht de Britse krant The Daily Mail:
A number of pilots at low-cost airline Germanwings refused to fly today following yesterday's crash in the French Alps that killed all 150 people on board. Their decision came as it emerged the Airbus A320 that dropped out of the sky and ploughed into a mountainside had been grounded over technical fears just 24 hours before. [..] Urgent safety checks are now being carried out on other A320s - popular with budget airlines - while passengers were left stranded at Heathrow, Stansted and Manchester yesterday after several Germanwings crews refused to work over safety fears.
Er zijn bij de crash ook flink wat niet-Duitsers omgekomen, waaronder Nederlanders, een Turkse, en drie Britten (waaronder een baby van slechts zeven maanden oud en zijn moeder).
Dit soort verhalen zijn voor iedereen vreselijk om te lezen, maar voor mij zijn ze net een tikje persoonlijker. Mijn vrouw is namelijk stewardess voor een luchtvaartmaatschappij (die een project is van twee airlines, waaronder één uit Duitsland en één uit Turkije). Het ramt het besef er weer eens goed in dat elke dag de laatste kan zijn dat je elkaar ziet, wat dan ook de reden is dat we elkaar vandaag een goede knuffel en een dikke kus gaven toen ze vertrok. Je weet het immers maar nooit.
En ja, zo leven heel veel stewardessen en hun gezinsleden; iedereen in dit werk is zich ervan bewust dat het risico's met zich meebrengt. Natuurlijk is de kans op een auto-ongeluk veel groter, maar zo'n ongeluk kun je overleven. Als je vliegtuig neerstort zijn je overlevingskansen iets minder positief.
Geen wonder dus dat de piloten eisen dat hun
vliegtuigen eerst goed worden nagekeken voor ze opstijgen. Ik had in hun plaats precies hetzelfde gedaan - of mijn werkgever dat nou prettig zou vinden of niet.
Leest u De Dagelijkse Standaard graag? Help ons dan groeien. Doneer nu via iDeal of Paypal. Alleen met uw hulp kunnen we onze supersnelle groei bekostigen (we zijn razendsnel gegroeid, wat helaas extra kosten met zich meebrengt) én investeren in de toekomst, waardoor u nog meer te lezen en te zien krijgt op DDS, en we het niveau kunnen verhogen. Alle giften zijn dus buitengewoon welkom: of het nou om 100 euro, 50 euro, 50 euro of 5 euro gaat. Wilt u 250 euro of meer geven? Doe dat en word een officiële Vriend van DDS, waardoor u uitgenodigd wordt om met de redactie te dineren en gratis toegang krijgt tot onze (te organiseren) evenementen.