Door ambtelijke luiheid zou er zomaar meer concurrentie op het spoor kunnen komen.
De Nederlandse regering heeft liever niet dan een ander bedrijf het internationale treinverkeer verzorgt. Dat zou wel eens tot verlies bij de NS kunnen leiden en ondanks alle mooie woorden over marktwerking en privatisering blijft dat in feite gewoon het staatsbedrijf. Concurrentie, dat doen ze maar ergens ver weg in Groningen of Gelderland. Anders gaan Nederlanders nog geloven dat niet alleen de NS een stel treinen kan rijden.
De gemeente Den Haag, de luchthaven van Brussel en vervoerder Arriva willen toch een concurrerende trein laten rijden tussen de hofstad en België. De vraag is er. De oude Beneluxtrein van de NS rijdt niet meer en de Fyra die ervoor in de plaats moest komen was een aanfluiting. Laat het Arriva proberen!
Volgens de Europese regels moet dat kunnen. De Nederlandse regering mag de NS niet voortrekken. Daar dacht de Nederlandse regering echter anders over en die tekende bezwaar aan tegen de beslissing van de Europese Commissie. Echter, zo schrijft de NOS, door een verkeerde stempel op de brief van de Commissie te hebben gezet, is dat bezwaar te laat ingediend en daarom ongeldig.
Op vrijdag 19 juli vorig jaar werd het besluit van de Commissie aan de balie afgegeven. Bij het begin van de werkweek is het op maandagochtend de 22e per ongeluk voorzien van een stempel met die datum. Nederland heeft daarna de hele veronderstelde termijn gebruikt om het bezwaar in te dienen. En daardoor is het verweerschrift te laat ingediend.
Je verzint het niet. De ambtenaren hebben een half jaar de tijd om een bezwaarschrift op te stellen en wachten letterlijk tot op het laatste moment om de brief op de bus te doen.
Minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans (PvdA) ligt zich er niet bij neer en zegt te kijken of er andere mogelijkheden zijn "om de door Nederland aangevoerde bezwaren tegen het besluit van de Commissie verder te brengen." Staatssecretaris Wilma Mansveld (ook PvdA), die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer, weigert nog altijd ook maar met Arriva te praten over de voorgestelde spoorverbinding tussen Den Haag en Brussel.
Arriva noemt de hele bezwaarprocedure van het kabinet de "zoveelste krampachtige poging" om de NS de helpende hand toe te steken en dat is het natuurlijk het geval.
Wat niet willen zeggen dat de nieuwe spoorverbinding er komt. Grote kans dat de regering alsnog met iets op de proppen komt om Arriva te dwarsbomen. De ambtenaren in Den Haag kunnen dan misschien niet zo goed overweg met de stempels; als ze ergens verstand van hebben, is het wel gezonde, private ondernemingen het leven zuur maken.