Maurice de Hond (Peil.nl) stuurde ons in de vroege ochtenduurtjes van deze druilerige zondag een aantal tabellen waarin te zien is hoe de Nederlandse kiezer denkt over oplossingen van de stikstofcrisis. Het kabinet moet volgende week besluiten nemen over 'hoe nu verder'. Kiezers hebben een voorkeur: het liefst gaan ze langzamer rijden op de snelweg. En dat mag toch wel een klein wonder heten qua stemmingsuitslag in de
peilingen. De kiezer is overduidelijk rationeel als het gaat om de keuze tussen 'iedereen wat langzamer rijden' of 'een aantal boeren de nek omdraaien' en het risico lopen op hogere voedselprijzen. Zo'n 67% van de kiezers is voorstander van stikstofmaatregelen, maar welke dan?
Draagvlak stikstofmaatregelen
[caption id="attachment_236039" align="aligncenter" width="800"]
Peil.nl" width="800" height="148" /> Bron: Maurice de Hond / Peil.nl[/caption]
Draagvlak voor maatregelen is het grootst bij de kiezers van GroenLinks, stemmers van deze partij zijn het voor 99% eens met de bovenstaande stelling. Het tegenovergestelde patroon zien we bij kiezers van FVD en PVV: zij zijn vaker tégen maatregelen. Het is onwaarschijnlijk dat deze twee uitersten in het debat elkaar zullen vinden bij het definiëren van de maatregelen. Maar een meerderheid is dus voor.
Geen meerderheid voor reduceren veestapel
[caption id="attachment_236043" align="aligncenter" width="800"]
Bron: Maurice de Hond / Peil.nl[/caption]
Doordat de problemen rondom stikstof lokaal van aard zijn, zien de meeste kiezers niets in maatregelen die generiek worden ingevoerd. Zoals we op de bovenstaande tabel zien is er geen meerderheid voor het opruimen van een deel van de veestapel. Alleen onder kiezers van D66-, GroenLinks, PvdA, PvdD en SP is een meerderheid te vinden. Het is het geluk van de boeren dat deze partijen geen meerderheid vormen. Kiezers wensen dus andere maatregelen vanuit het kabinet Rutte 3. Zoals het verlagen van de maximumsnelheid.
Draagvlak voor verlagen maximumsnelheid
[caption id="attachment_236040" align="aligncenter" width="800"]
Bron: Maurice de Hond / Peil.nl[/caption]
Voor het verlagen va de maximumsnelheid lijkt in ieder geval een meerderheid te zijn. Op de onderstaande tabel is goed te zien dat de kiezers echter niet zitten te wachten op non-discriminatoire besluiten.
Dat betekent dat kiezers verwachten dat het kabinet met een doelgerichte aanpak komt aanzetten en niet een 'generieke aanpak' waarmee de maximumsnelheid op alle trajecten fors wordt verlaagd. Men wil waarschijnlijk per traject een snelheid die gerelateerd wordt aan de doelstellingen van de 'gemiddelde uitstoot' van het traject op nabijgelegen Natura2000-gebieden. Als er géén natuurgebied in de buurt is willen kiezers natuurlijk 130 km/h kunnen rijden.
Doelgerichte aanpak
[caption id="attachment_236041" align="aligncenter" width="800"]
Bron: Maurice de Hond / Peil.nl[/caption]
Aangezien het kabinet Rutte 3 door de wet is gebonden om maatregelen te nemen is het vinden van een snelle oplossing noodzakelijk. Ook om economische schade te beperken. Premier Rutte heeft dit meermaals bevestigd dat het plan is om nu "op de korte termijn" tot een oplossing te komen. Kiezers lijken in ieder geval méér te zien in het verlagen van de maximumsnelheid dan het opruimen van een deel van de veestapel.