1. Home
  2. Wegenbelasting stijgt tot wel 23%! Overheid pakt kwetsbare rijders van 'oude diesels' hard aan

Wegenbelasting stijgt tot wel 23%! Overheid pakt kwetsbare rijders van 'oude diesels' hard aan

Geen categorie04 dec 2019, 18:05
Automobilisten die om onfortuinlijke redenen zijn aangewezen op een 'oude diesel' worden volgend jaar extra hard gepakt door de overheid om daarmee de weggevallen inkomsten door elektrisch rijden te compenseren, zo meldt Autoblog. De premies gaan in diverse Provincies flink omhoog, in Friesland tot zelfs met 23%! Diegenen die een elektrische wagen (met subsidie) rijden gaan er nauwelijks iets van merken.
De Provinciale wegenbelasting, ook wel 'opcenten' genoemd, stijgt volgend jaar in meer Provincies dan aanvankelijk werd gedacht. Één van de redenen van de stijging van de wegenbelasting is het wegvallen van de inkomsten door de toename in elektrisch rijden.
De rijders van EV's krijgen naast rijkelijke subsidies ook nog eens vrijstelling of worden lager ingeschaald voor de wegenbelasting. De reden hiervoor is omdat de EV's zogenaamd beter zijn voor het milieu. De inkomsten die wegvallen worden gecompenseerd door de automobilisten die dus geen geld hebben een elektrische auto aan te schaffen. Zoals de rijders van 'oude diesel'. Zo werkt dat blijkbaar in het 'sociale Nederland' van VVD, PvdA, CDA en D66.
Vooral in Friesland stijgt de wegenbelasting sterk. Een gemiddelde benzineauto van 1.200 kilo kost daar 240 euro aan wegenbelasting per jaar in 2020. Daarmee verwezenlijkt de Provincie Fryslan een stijging van 23% in één jaar! Friesland heeft namelijk de inkomsten van de verkoop van Nuon-aandelen (onhandige zet trouwens, red.) er doorheen gejaagd en moet de belastingen verhogen.
Ironisch genoeg is de Provincie met het slechtste wegennet van Nederland, de Provincie Drenthe, ook de duurste voor de autobezitters. Een gemiddelde benzineauto kost daar zo'n 254 euro per jaar en een diesel 426 euro. Noord-Holland, een provincie met uitstekende infrastructuur, hanteert zo'n beetje de laagste tarieven, namelijk zo'n 187 euro per jaar voor een benzineauto en 312 euro per jaar voor een diesel. Ongetwijfeld dat de bevolkingsdichtheid hierin de verklarende factor is waarom deze verschillen zo groot zijn.
Het is sneu om te zien dat de overheid diegenen die vanwege onfortuinlijke redenen zijn aangewezen op 'de goedkope oude diesel' keihard worden uitgeknepen, terwijl Tesla-rijders met dikke subsidies worden vrijgesteld van allerlei belastingen.
Wat een bizar land is dit toch.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten