De verouderde meetsystemen van Rijkswaterstaat haperen, daardoor hebben te zwaar beladen vrachtwagens vrij spel. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties (denk aan een langere remweg) en wordt het asfaslt kapot gereden.
Pas komende zomer zijn alle acht 'weegpunten' in de A4, A12, A15 en A16 weer volledig in werking, zegt een woordvoerster van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). De verouderde systemen kampen met storingen en worden daarom allemaal vervangen. Met die operatie is afgelopen najaar begonnen. Gevolg van de falende controle zijn dure reparaties aan de wegen en lange files door gekantelde vrachtwagens. Vorig jaar werden 3168 chauffeurs betrapt, fors minder dan de 5282 in 2009. Zowel Rijkswaterstaat als de IVW, belast met het toezicht op het vrachtverkeer, erkent dat de pakkans stukken kleiner is geworden. Volgens Rijkswaterstaat is zeker 15 procent van de 100.000 vrachtwagens die dagelijks in Nederland onderweg zijn, te zwaar beladen. Vervoerders kiezen er bewust voor meer mee te nemen dan is toegestaan om een extra rit uit te sparen, alus het AD