Oprichter Jeroen Dijk is niet langer aandeelhouder bij online drukkerij Reclameland. Hij was sinds 2014 al geen directielid meer, hoewel hij nog wel altijd nauw betrokken was bij het bedrijf. Door dit besluit wordt Wouter Haan volledig eigenaar.
Waarom neemt Jeroen Dijk nu deze stap? “In januari 2008 was Reclameland een bedrijf met één medewerker en een stagiair. Voor Wouter en mij de grote uitdaging om Reclameland neer te zetten als sterk merk. Nu, acht jaar later, kan ik zeggen dat dat is gelukt. Ik kijk dan ook terug op een prachtige periode. Elke dag steeg het aantal orders waardoor we meer personeel moesten aannemen en machines moesten aanschaffen. Een verhuizing naar een groter pand lag dan ook al snel voor de hand. En nog steeds blijven mensen en machines komen. Het voelt voor mij als stoppen op het hoogtepunt. Het merk Reclameland staat nu. Met die gedachte kan ik met een gerust hart Reclameland meer loslaten.”
Overigens blijft Dijk nog altijd verbonden aan Reclameland. “Vorig jaar hebben we dit besluit ondertekend, maar nog steeds ben ik dagelijks te vinden op de werkvloer en ben ik betrokken bij alle processen. Ik vind het ook nog steeds een uitdaging om alles zo efficiënt mogelijk in te richten; ik beleef er veel plezier aan. Maar door vorig jaar deze stap te hebben gezet, heb ik meer ruimte om verder te kijken en wellicht nieuwe projecten te starten. Het lijkt me gewoon gaaf om weer van niets, iets te maken. Dat pionieren is echt waar mijn hart ligt.”
De nieuwe volledige eigenaar Wouter Haan omschrijft het moment in de ontwikkeling van zijn bedrijf als “Trots en mooi. Met Jeroen heb ik Reclameland opgebouwd tot hier waar we nu staan. We hebben op dit moment bijna vijftig mensen aan het werk en bedienen zo'n 60.000 klanten in binnen- en buitenland. Het is geweldig dat ik met Jeroen zoveel mijlpalen heb bereikt. En nog steeds zijn we elkaars beste vrienden. Natuurlijk is de waarde van het bedrijf ook extern bepaald. Maar dat we tijdens een etentje na tien minuten al over de financiën uit waren, zegt ook iets. We hebben samen fantastische dingen meegemaakt. Dat neemt niemand ons meer af. Elke dag hebben we lol op de werkvloer en regelmatig eten we samen. Of we gaan samen sporten waarbij ook weer blijkt hoe gewaagd we aan elkaar zijn; we geven elkaar geen duimbreed toe. Eigenlijk is de hechte band die we al hadden, alleen maar sterker geworden. Dat Jeroen vorig jaar deze keuze heeft gemaakt, daar heb ik enorm veel respect voor. Ik vind het ontzettend stoer als iemand een beslissing als deze neemt, om zijn passie achterna te gaan.”
Wouter Haan gaat dus door dit besluit van Jeroen Dijk solo varen: “Ik ga nu 'alleen' verder met Reclameland. Alleen tussen aanhalingstekens, want Jeroen is er gewoon nog. Bovendien sta ik er niet alleen voor. Ik heb een fijn, hecht team om me heen en we doen dit echt samen. Ook voor hen verandert er in die zin niets. We blijven inzetten op verdere groei en werken elke dag opnieuw hard om onze klanten de beste service en kwaliteit drukwerk te bieden. Zo hebben we onlangs onze spoedlevering nog sneller gemaakt. Klanten die nu iets voor 17.00 uur bestellen en het bestand aanleveren, hebben het drukwerk de volgende dag al in huis. Samen met het team ga ik Reclameland nog steviger in de markt zetten. Voor de toekomst zien we voldoende uitdagingen en kansen om ons verder te ontwikkelen. De komende maanden gaan we bijvoorbeeld de papiersoorten die we standaard aanbieden, uitbreiden. Een uitbreiding van producten en verbeterde service zorgen voor groei. Binnen drie jaar wil ik dat onze omzet verdubbelt.”
Reclameland is een Nederlandse online drukkerij die dagelijks zo'n vijfhonderd drukwerkopdrachten. Het gaat daarbij ondermeer om visitekaartjes, flyers, briefpapier, spandoeken, bierviltjes en magazines. In onderzoeken onder klanten wordt het bedrijf vooral geprezen om de scherpe prijzen, snelle levering en goede service van Reclameland. Op Trustpilot wordt Reclameland beoordeeld met een 9,8. Trustpilot is een onafhankelijke site waarop iedereen een beoordeling, zowel positief als negatief, kan plaatsen. Reclameland is op de beoordelingssite al drie jaar op rij verkozen tot de nummer 1 drukkerij van Nederland. Ook is Reclameland actief in de Belgische markt.