De internetprovider werd getroffen door hackers.
Nadat miljoenen Nederlanders dinsdagavond zonder internet kwamen te zitten door een storing bij internetprovider Ziggo, gebeurde dit woensdagavond weer. Zo'n 60% van de ruim 3,2 miljoen klanten van Ziggo ondervonden de gevolgen van de storing.
De storingen worden veroorzaakt door een zogeheten DDoS-aanval, waarbij hackers servers bestoken met data zodat deze overbelast raken. De servers vallen dan uit. In het geval van Ziggo waren het de DNS-servers die het moesten ontgelden. Na de storing van dinsdagavond had Ziggo extra maatregelen getroffen om aanvallen van hackers te weerstaan, maar woensdagavond bleken die niet afdoende. Volgens Ziggo kwam dit omdat de aanval woensdagavond nóg groter en extremer was dan die van dinsdag.
Pas diep in de nacht, op de vroege donderdagmorgen, hadden de meeste internetgebruikers van Ziggo weer toegang tot het wereldwijde web. Wie er achter de aanvallen zitten, en wat de motivatie van de hackers is, is niet bekend. Volgens internetexperts is het bij DDoS-aanvallen doorgaans zeer lastig te achterhalen wie de dader is.
Overigens was het voor gevorderde internetgebruikers niet erg lastig om de storing te omzeilen. Hoewel de DNS-servers van Ziggo eruitlagen, is het namelijk mogelijk om een andere DNS-server te gebruiken. Zo kun je de DNS-instellingen wijzigen op een Mac-computer, en zo op een Windows-pc. Bij de DNS-server vul je "8.8.8.8" in, en zelfs bij een landelijke storing kun je dan gewoon weer het internet op.