We leven in een online wereld. Social media als Facebook, Twitter en Instagram lijken de
marketing tools van de toekomst. Ook moet je website natuurlijk tip top in orde zijn, SEO gericht geschreven zijn, en moet ook de conversie nog in de gaten gehouden worden. Maar al deze online marketing efforts zorgen ervoor dat de offline marketing een beetje overgeslagen wordt. En dit terwijl ook dit toch ongelooflijk belangrijk is. In dit artikel vind je de benodigde tips om jouw offline marketing opnieuw de benodigde boost te geven.
Wie is je doelgroep en waar is je doelgroep vooral te vinden? Is jouw doelgroep thuisblijvende moeders, dan is de kans groot dat ze met enige regelmaat in de supermarkt te vinden zijn. In dit geval kun je ze dus niet alleen via de social media kanalen, maar ook gewoon in de lokale supermarkt bereiken. Een opvallende poster die inspeelt op de behoefte van de thuisblijvende moeder, blijft namelijk beter hangen dan een korte Facebook promotie. Ga op onderzoek uit, leef je in in jouw doelgroep en gebruik je offline marketing efforts op de locaties waar zij te vinden zijn.
Voordat de baan van een marketeer draaide om conversie, SEO en toffe tweets, werd er dagelijks gebruikt van traditionele marketing materialen. Denk hierbij aan posters, flyers en billboards, maar ook zaken zo basic als een visitekaartje. Door je materialen door een professionele
online drukker af te laten drukken weet je zeker dat je de benodigde kwaliteit in huis haalt. Daarnaast betekent dit ook dat je geen uren op pad hoeft om een printshop te vinden, maar gewoon online je bestanden toe kunt sturen; voordat je het weet liggen je marketing materialen op de deurmat van je onderneming!
Jaren geleden kwamen we het nog regelmatig tegen:
toffe guerilla campagnes van grote bedrijven. Misschien herinner je je zelfs de grote, gele kabouters nog wel? Zo’n guerilla stunt levert je niet alleen ongelooflijk (veel) gratis publiciteit op, de kosten zijn ook een stuk lager dan het inhuren van een online marketeer. Denk maar eens aan de film Night at the Museum - dat had namelijk een geweldige guerilla actie kunnen zijn! Zet een brainstorm groep op, laat alle gekste, creatiefste ideen de revu passeren en kies iets wat bij je onderneming en doelstellingen past. Het hoeft namelijk helemaal niet groot en spectaculair te zijn; het kleinste idee kan je al nieuwe offline naamsbekendheid opleveren.