Het bureau voor voertuigdocumentatie en informatie (VWE) heeft na analyse van de cijfers van de autoverkopen over 2017 kunnen concluderen dat de verkopen van gebruikte bedrijfsauto’s behoorlijk groeit. De verkopen van occasions van autobedrijven aan consumenten (B2C) steeg van ruim 93.500 in 2016 naar 97.400 in 2017, wat een stijging inhoudt van 4,2%. De verkopen van gebruikte bedrijfsauto’s tussen consumenten onderling (C2C) steeg juist heel licht van 76.400 in 2016 naar 77.000 in 2017. Een stijging van maar 0,8%. De reden dat consumenten weer occasion bedrijfsauto’s bij autobedrijven aanschaffen ligt voornamelijk aan het feit dat de economie weer aan het groeien is.
Meest verkochte automerk occasion bedrijfsauto
Het meest verkochte merk blijft Volkswagen. Volkswagen staat al jaren flink aan kop en wist ook dit jaar weer meer bedrijfswagens te verkopen. Ook een ander Duits merk staat steevast op nummer twee: Mercedes-Benz, dat in 2017 de verkopen maar liefst met ruim 8% zag stijgen. Renault, die vorig jaar op plek drie eindigde, deed het in 2017 opvallend slecht en daalde ruim 1,5%. De nieuwe nummer drie in 2017 blijkt ook een Frans automerk te zijn. Met een groei van meer dan 5,5% stormde Peugeot de top 3 binnen en lijkt heel goede zaken te blijven doen. Stabiele verkopen doet Citroën. Citroën occasions zijn nog steeds erg populair als bedrijfswagen. Fiat deed in 2017 ook goede zaken en behaalde een groei van 4,5%. Naast de wisseling van de wacht op de 2e en 3e plek, wisselden Opel en Ford ook van plaats. Ford was de grootste groeier met 10% en stijgt in 2017 naar plek 5.
De top 10 groeipercentages van de meest verkochte occasionmerken in 2017: (B2C)
1. Volkswagen 7,8%
2. Mercedes-Benz 8,1%
3. Peugeot 5,6%
4. Renault -1,6%
5. Ford 10,0%
6. Opel 3,8%
7. Citroën -0,2%
8. Fiat 4,5%
9. Nissan -8,2%
10. Iveco -1,7%
Meest verkochte model occasion bedrijfsauto
Bij het bekijken van de top 10 van het aantal verkochte modellen van gebruikte bedrijfsauto’s, valt op, dat Aziatische auto’s niet meer mee doen op de bedrijfsautomarkt. Hoewel Nissan als enigste Aziatisch automerk nog in de top 10 van verkochte automerken voorkomt, komen er in 2017 geen Aziatische modellen meer voor in de top 10 van verkochte modellen. Ook qua model doet Volkswagen weer goede zaken met een stijging van bijna 11% voor het model Volkswagen Caddy. Ook de Volkswagen Transporter deed het in 2017 erg goed. Ook in de verkochte modellen top 10 staat Peugeot nog steeds op nummer drie, met de Peugeot Partner, gevolgd door de Vito van Mercedes-Benz, die afgelopen jaar een enorme groei meemaakte. Hoewel de verkopen van Citroën iets dalen, blijven de bedrijfsauto’s populair. Renault daarentegen blijft het slecht doen met de Renault Kangoo Express.
De top 10 groeipercentages van de meeste verkochte modellen occasionmodellen in 2017: (B2C)
1. Volkswagen Caddy 10,9%
2. Volkswagen Transporter 6,3%
3. Peugeot Partner 4,3%
4. Mercedes-Benz Vito 8,4%
5. Citroën Berlingo -2,3%
6. Opel Vivaro 5,7%
7. Mercedes-Benz Sprinter 4,7%
8. Ford Transit -1,1%
9. Renault Kangoo Express -6,5%
10. Renault Trafic -0,5%