1. Home
  2. NS vindt veiligheid totaal niet belangrijk

NS vindt veiligheid totaal niet belangrijk

Geen categorie30 apr 2012, 18:59
De Nederlandse Spoorwegen lieten een veiligheidssysteem liggen dat had kunnen voorkomen dat machinisten een rood sein negeren. Dat valt vandaag te lezen in De Telegraaf.
Vorig weekend eiste een botsing van twee treinen tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk het leven van een 68-jarige vrouw uit Eibergen. Eén van de twee betrokken machinisten had een rood sein over het hoofd gezien. De dag erop ontsnapte Nederland aan een nieuwe botsing toen wederom een machinist door rood ging. Hoe het kan dat machinisten zo regelmatig door rood rijden, is een raadsel. Maar de NS liet een mogelijkheid liggen om daar in de toekomst korte metten mee te maken. Oud-NS-topman Gerard Verheul legt uit hoe het systeem werkte dat de vervoerder had kunnen implementeren:

Omdat het ATB-systeem niet werkt als een trein langzamer dan veertig kilomter per uur rijdt, is een zogenoemde kwiteerfunctie bedacht, zegt Verheul. De kwiteerfunctie was bedoeld om de machinist alert te houden bij snelheden onder de veertig kilometer per uur. Om de twintig seconden klinkt een geluid in de cabine, waarna de machinist een knop moet indrukken.

Natuurlijk vinden machinisten dit niet leuk. Ze willen zo weinig mogelijk doen en daar hoort niet bij dat je elke 20 seconden een knop moet indrukken. Op deze manier kun je er wel voor zorgen dat de machinist er om de haverklap aan wordt herinnerd dat hij zijn hoofd erbij moet houden. Helaas koos de NS de kant van de machinisten. Zonder enig veiligheidsonderzoek werd het systeem over boord gekieperd. Met alle gevolgen van dien.
Desalniettemin blijft de vraag staan waarom er tegenwoordig zo veel treinen door rood rijden. Ik heb er geen iota verstand van, maar kan me er iets bij voorstellen dat machinisten hun smartphone interessanter vinden dan de seinen bij het spoor. Zou de NS kunnen garanderen dat machinisten niet tijdens hun werk met hun telefoon bezig zijn?
Overigens zou ik zeggen dat er tegenwoordig, juist vanwege de intrede van de mobiele telefoon, wel manieren te verzinnen zijn om machinisten alerter te houden op seinen. Ik heb een verdomd handige app op mijn telefoon die mij waarschuwt bij flitsers, zowel vaste als mobiele. De ontwikkeling van zo'n app kan nooit meer dan een miljoen euro kosten, inclusief implementatie in het huidige seinen-systeem. Dat soort bedragen is peanuts voor de vervoerder. Ik mag dan ook hopen dat de NS al naar dergelijke oplossingen aan het kijken is.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten