Bij de NS zijn ze ook flink aan het ontsporen. De oplossingen voor al hun problemen lijken vooral te bestaan uit 'de passagier negeren' en 'reizen duurder maken'. Zo willen ze nu een spitstoeslag gaan vragen om de druk tijdens de spits te verlichten. Via de Volkskrant.
De spits is niet alleen voor automobilisten maar ook voor het openbaar vervoer plebs zoals ik simpelweg druk. En als meer automobilisten met het openbaar vervoer zouden gaan reizen zou die spits nóg drukker worden. Gaan meer openbaar vervoer reizigers weer met de auto, dan wordt díe spits nóg drukker.
Bij de NS is men echter in de veronderstelling dat het een kwestie is van prijs-prikkels. Een beetje zoals een partij als GroenLinks of PvdD meent dat vlees duurder maken ervoor zorgt dat er minder vlees gegeten wordt en meer groente. Kan zijn, maar om in deze vergelijking te blijven ís zowel vlees als groente al hartstikke duur geworden en ga ik niet ineens minder groente eten als het weer bijna even duur als vlees wordt gemaakt! Ik zal uiteindelijk toch iets moeten eten!
De proef van de NS om mensen met 40% korting buiten de spits te laten reizen faalde ook compleet. Slechts 5,5 procent was bereid om vóór 07:30 uur of na 08:30 uur 's ochtends te reizen. Of nou ja, 'bereid', het werk begint meestal gewoon op vaste tijden maar daar denken ze bij de NS-directie kennelijk niet over na.
Sterker nog, met het belachelijk lage resultaat van 5,5 procent in de hand, klopten ze aan bij het ministerie met het verzoek om de proef naar de praktijk om te zetten! En nog heel veel sterkerderder dan dat: ze wilden ook nog gecompenseerd worden voor het verlies van inkomsten door die 40 procent korting!