1. Home
  2. NPO klaagt: strenge bijstandsregels maken bijstandstrekkers wanhopig

NPO klaagt: strenge bijstandsregels maken bijstandstrekkers wanhopig

Geen categorie18 jan 2015, 14:00
Subsidieslurpend Hilversum is weer aan het actievoeren.
Een nieuw jaar, een nieuwe propaganda-actie van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Uit onderzoek van het KRO-NRCV-programma De Monitor (samen met het ambtenarenblad Binnenlands Bestuur) zou blijken dat de nieuwe strengere bijstandsregels niet goed zullen uitpakken voor bijstanstrekkers met psychiatrische problemen. Die mensen zouden "tot wanhoop" gedreven kunnen worden met de nieuwe voorwaarden om bijstand te mogen ontvangen, aldus het onderzoek.

De meeste ambtenaren kunnen zich goed voorstellen dat de nieuwe maatregelen uitkeringsgerechtigden tot wanhoop drijven. Nu al ziet gemiddeld 40 procent van de ambtenaren op de werkvloer dat de strengere aanpak leidt tot meer agressie.

Nou, nou. Wat een hoop poeha om een paar simpele aanpassingen van de bijstandsregels, zoals de regel dat je wel met nette acceptabele kleding moet komen opdagen bij sollicitatiegesprekken en de regel dat mensen langere reistijden moeten accepteren om een nieuwe baan te vinden.

Volgens driekwart van de 473 ondervraagde medewerkers verergeren psychiatrische problemen doordat mensen vastlopen in bijstandsregels. Bijna twee derde van de medewerkers houdt rekening met meer agressieve klanten bij de sociale dienst.

Het is nu eenmaal noodzakelijk om meer eisen te gaan stellen van bijstandstrekkers die leven op de zak van de belastingbetaler. Van die mensen mag je best verwachten dat ze hun best doen om uit die bijstand te komen en een baan te vinden (door bijvoorbeeld de Nederlandse taal te leren). Een zoektocht naar een nieuwe baan zal soms maanden tot jaren kunnen duren, dat besef ik ook. Waar het om gaat, is dat ons uitkeringenstelsel niet moeten worden gezien als een hangmat, maar als een vangnet.
De nieuwe maatregelen helpen daarbij. Als mensen met een psychiatrisch verleden daar moeite mee hebben, moeten we die mensen begeleiden. Bang zijn voor agressieve klanten is nergens voor nodig. Als ze agressief worden, moeten ze maar een paar nachtjes in de cel brommen. Misschien dat dat helpt.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten