Vliegtuigenmaatschappijen zijn ondanks het verzoek van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit (FAA) niet overgegaan tot het wijzigen van hun vluchtroutes in het Midden-Oosten. Dat terwijl volgens Amerikaanse bronnen de dreiging van Iran ook voor de commerciële luchtvaart reëel is. Niet dat Iran zomaar een vliegtuig uit de lucht zou schieten, maar de Amerikanen wijzen er slechts op dat de mogelijkheid bestaat dat één van de vliegtuigen 'verkeerd kan worden geïdentificeerd', wat uiteindelijk kan leiden tot het afvuren van raketten. Waar de luchtvaartmaatschappijen bij
MH17 nog konden wijzen naar de Russen, daar moeten ze toch echt zelf de verantwoording gaan nemen mocht er iets fout gaan rondom Iran.
Afgelopen week stuurden de VS een vliegdekschip en
aanvullend materiaal naar de Straat van Hormuz en lieten Nederland en Duitsland weten
militaire oefeningen in Irak op te schorten. Ondertussen stuurt oliebedrijf ExxonMobil (opvolger van de Iraakse
National Oil Company) haar medewerkers van de noordelijke Iraakse olievelden naar Dubai.
Maar commerciële vliegtuigmaatschappijen geven tot op heden dus geen gehoor aan het verzoek om de Golf te mijden. Dat is ook niet héél vreemd. Qatar en Dubai liggen in het midden tussen Europa en Azië en bevinden zich op een cruciale geografische locatie voor de luchtvaart. Omvliegen kost alles bij elkaar genomen al snel miljoenen dollars.
Toch is het jammer dat er niet een reactie komt van de maatschappijen. De ramp met
MH17 heeft laten zien wat er kan gebeuren als men boven 'contested territory' vliegt. Het gevolg? Een fatale crash. Hopelijk besluiten de luchtvaartmaatschappijen alsnog om goed na te denken over waar zij vliegen op welk moment. Zeker als de spanningen oplopen.