Dat is de logica van dit financiële systeem...
VU-docent en politicoloog Gijs Schumacher vertelde gisteren op BNR dat de Vrije Universiteit tentamens versimpelt om meer studenten te laten slagen. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te begrijpen dat dit waar is en dat dit niet alleen bij de VU het geval kan zijn. Wat wil je, wanneer een universiteit betaald wordt voor het aantal studenten dat het aan een diploma helpt?
Na deze uitspraken van Schumacher zijn alle ogen op de VU gericht. Is daar ook sprake van fraude? En wie op de VU heeft dan wel niet gezegd dat de docent de tentamens maar wat simpeler moet maken? Maar zo zit het natuurlijk niet. Het versimpelen van tentamens is niet voorbehouden aan de VU en is ook niet het gevolg van één order van een hoge pief. Het is het logische gevolg van een perverterend financiëel systeem.
Iedere docent wil het beste voor zijn faculteit. Zo niet uit beroepseer en betrokkenheid, dan wel om zijn eigen baan veilig te stellen. En wat is heden ten dage goed voor een faculteit? Productie! Zo veel mogelijk gediplomeerden afleveren, want dat levert geld op. Sterker nog: gebeurt dit niet, dan wordt misschien wel de hele faculteit opgeheven. Opleidingen met minder dan 20 afgestudeerden per jaar hebben volgens de nieuwste richtlijnen überhaupt geen bestaansrecht meer.
En dan krijg je dus historici die niet kunnen schrijven en rechtsgeleerden die geen tekst van een paar A4'tjes meer tot zich kunnen nemen. Immers, docenten die nog veel van hun studenten vragen snijden zichzelf in de vingers. De hoeveelheid uitgedeelde diploma's is maatgevend en bovendien lekker makkelijk te tellen. Dat die diploma's nauwelijks nog ergens voor staan komt pas veel later aan het licht en is überhaupt ondergeschikt in een onderwijscultuur waarin alleen nog kwantiteit telt.
Wat moeten we dan nu? Een nieuw financëel systeem dat minder perverterend is? Dat zou prachtig zijn. Maar ik vraag me af hoe haalbaar dat is. De inflatie van diploma's is alleen tegen te gaan wanneer een (academische) opleiding weer waarde in zichzelf krijgt. Leren om het leren en niet omdat het 'nut' heeft. En dat is - helaas! - niet meer van deze tijd.
Foto: www.photobucket.com door yopibukhori