Er zijn verschillende partijen die 'strijden tegen de NPO', zoals de PVV en Forum voor Democratie, maar het lijkt alsof die strijd helemaal niet nodig is. De inkomsten van advertenties schijnen zo erg tegen te vallen, dat er in 2019 niet meer genoeg geld is om de NPO te financieren. Arie Slob, de nieuwe minister die verantwoordelijk is voor de NPO, is in een positie terechtgekomen waarin die gemerkt heeft dat er drastisch minder inkomsten is van advertenties. De 'Ster' lijkt minder binnen te krijgen, want veel adverteerders gaan gewoon lekker online adverteren. Dat is namelijk de toekomst, want steeds minder mensen kijken tv en dus naar de NPO.
De publieke omroep dreigt tientallen miljoenen te moeten bezuinigen doordat de inkomsten van de tv-reclame teruglopen. "Als er niets verandert, loopt het budget van de NPO (Nederlandse Publieke Omroep) in 2019 terug met circa 60 miljoen euro. Daarom geef ik nu al een waarschuwing af", schrijft minister Slob van Media in een brief over de mediabegroting aan de Tweede Kamer.
Is dat per se goed? Neen, want de NPO kan juist wel in bepaalde aspecten voldoen aan de vraag waar niet genoeg van is, zoals veel culturele producten voor op de televisie. Commerciële aanbieders kijken vooral naar wat goed scoort en wat goed verdient, en dat zijn toch vaak de minder culturele en diepgaande programma's. Laat de NPO dus stoppen met van die programma's als Boer Zoekt Vrouw en Heel Holland Bakt en ga eens goede kwalitatieve programma's aanbieden. Dat hoeft nog geen eens van adverteerdersgeld, maar kan ook gewoon van de overheid vandaan komen.